"Har aldrig sett"

Professor: Borg saknar stöd i forskning

Det finns ingen forskning som stödjer Anders Borgs uttalanden om svensk matematikundervisning.
– Han beskriver någonting i skolan som inte finns. Matteklassrummet är ett av de mest konservativa klassrum som finns, säger Johan Lithner, professor i matematisk didaktik till Skolvärlden.

”Det finns helt enkelt bara en teknik och det är att man räknar och sedan repeterar man det tills det sitter. Det är så man lär sig att räkna”, sa Anders Borg i Affärsvärlden.

Johan Lithner, professor i matematisk didaktik vid Umeå universitet, är kritisk till den inställningen.

– Det finns inget forskningsmässigt stöd för det påståendet. Att nöta tal är en del av inlärningen, men det är inte tillräckligt. Det finns en hel del som vi ser att eleverna kan lära sig mer genom att diskutera och samarbeta.

Han håller med om att det finns stor utvecklingspotential i svensk matteundervisning, men att problemet inte är en brist på att nöta tal, snarare det motsatta. Han se mer inslag av problemlösning och levande diskussion kring matematiken.

– Det är för mycket slagsida åt att imitera saker man inte förstår. Läraren och boken visar en metod, och eleverna imiterar. Jag har lärt sjuåringar att derivera polynom. De skulle kunna ta några poäng på gymnasienivå, men de har ingen aning om vad de gör. Eleverna behöver lära sig att konstruera egna lösningar.

Borgs beskrivning av en undervisning präglad av”grupporienterad flumpedagogik” är inte något Johan Lithner känner igen från sina studier.

– Ofta tilldelar politiker sina motståndare en åsikt och sedan debatterar de mot den åsikten. Men den här återkommande bilden av flumpedagogik i skolan, det har jag aldrig sett i verkligheten.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm