Besök på brandstationer. Träffa offer och anhöriga. Förstå konsekvenserna.
Runt om i Sverige satsar kommuner och räddningstjänster på åtgärder för att få antalet anlagda bränder att minska.
I Sundsvall kommer både elever och lärare att utbildas.
Håll skolgård och andra utrymmen rena från skräp som annars lätt kan tändas på. Ligger skräpet mot en husvägg blir faran extra stor.
Se till att det inte finns tändstickor tillgängliga.
-Det är att utmana ödet, säger Torbjörn Thoresson vid täddningstjänsten i Sundsvall.
Slå larm om även om det som tycks vara mindre incidenter.
– Är det en skola som har papperskorgar som brinner regelbundet är det bara en tidsfråga till man också har en större brand.
– Det hjälper inte att när något har hänt åka ut och säga ”så får ni inte göra” och sen åka därifrån, säger Torbjörn Thoresson, inre befäl vid räddningstjänsten i Sundsvall och även utbildad lärare.
I mars drar en stor satsning på brandutbildning av alla sjunde- och åttondeklassare i Sundsvall igång. Torbjörn Thoresson tror mycket på att synliggöra konsekvenserna av bränderna.
Eleverna kommer bland annat att få höra om de tre flickor i Brunflo i Jämtland som erkänt att de brände ner ett badhus sommaren 2007. Länsförsäkringar har nu riktat ett skadeståndskrav på 27 miljoner kronor mot de tre.
– Anlagda bränder på skolor är inget storstadsproblem utan ett nationellt problem med stora kostnader, säger Torbjörn Thoresson. Får man bukt med de anlagda bränderna får man även bukt med skadegörelsen. Det börjar ofta med skadegörelse.
Även lärarna i Sundsvall kommer att få lära sig mer om skolbränder och vad de kan göra för att förhindra dem.
– De kommer att få information om hur de kan vara observanta. Det gäller att ta även mindre tillbud på allvar. Man ska aldrig låta gammalt skräp som träpallar och liknande bli liggande på skolgårdar. Det är sällan den som anlägger en brand själv släpar med sig material, säger Torbjörn Thoresson.
Sofia Stridsman
sofia.stridsman@skolvarlden.se
Projekt för att förebygga skolbränder: