I en rad rapporter har vi underrättats om hur resultaten i vår skolmatematik fortsätter att försämras. I två ämnen är eleverna särskilt beroende av läraren, nämligen idrott och just matematik. Eleverna fruktar att ”göra bort sig” och många behöver stöd, både i ämnet och mentalt. Här betyder uppmuntran mycket för det självförtroende som är grundvalen för goda resultat.
Vad kan då göras för att bryta den trend som faktiskt varit negativ i flera decennier? I en ständigt pågående fortbildning måste läraren öka sin kompetens både i ämnet och som ”coach”. Här är några förslag på hur skolmatematiken kan få ett lyft:
Inom delar av skolvärlden grasserar en myt: att matematik är så viktig i vår vardag. Som var och en kan inse använder vi matematik ganska sällan i vardagen. Undantag är förstås ett antal yrkesutövare. Men de flesta av oss har ingen användning av vare sig ekvationer eller likformighet.
Nyttan med skolmatematik är framför allt den utveckling av inre krafter som träningen medför. Räknesätt och procenträkning hör till allmänbildningen, men är bara ett ytskikt av matematiken.
Det som utvecklar våra tankekrafter, vår kreativitet och omdömesförmåga är den problemlösning som är värd denna benämning.
Ännu viktigare än för en coach i sporten är det för en matematiklärare att hålla sig i form genom att fortsätta med egen problemlösning. Varje brottning med problem ger nya erfarenheter och detta vitaliserar lärarens agerande i klassrummet. Den som upphör med problemlösningen stelnar ofrånkomligt till som pedagog.
Till sist ett citat från den ryske matematikern B W Gnedenko, som förstod att undervisning är en form av konstutövning:
”Just pedagogens arbete står närmare yrkesutövningen av en skådespelare, en musiker, en konstnär och en författare än arbetet inom många andra ansedda yrken. Läraren står varje dag inför en mångfald av olikartade karaktärer med ständigt skiftande behov och böjelser. Han måste varje dag, liksom inför en skulptur, modellera, men med ett material som är mer komplicerat än lera och sten.”
Bengt Ulin
Före detta lärare, högskolelektor och lärarfortbildare