klassrum_larare_elever
Jobbstart

Ny lärare – så klarar du praxischocken

Stressa av, var dig själv och känn inte att du måste kunna allt på en gång. Det är några konkreta tips till nya lärare som känner sig ”praxischockade” under första tiden i klassrummet.

Väldigt intensivt. Så beskriver Elias Dietrichson sin första höst som nyutexaminerad lärare. Under sin första tid som lärare har mycket varit som Elias Dietrichson tänkt sig, men inte allt.

– De där första dagarna var det så mycket nytt att sätta sig in i. Då upptäckte jag på allvar att jobbet inte bara handlar om klassrummet och elever. Att det är så mycket annat som ingår i lärarrollen, säger han.

Elias Dietrichson minns att han inför första lektionen var nervös men förväntansfull. Mest att han var taggad att komma igång efter en lång avklarad utbildning, att det äntligen var dags på allvar. Under utbildningen fick han en bestämd uppfattning av vilken roll han ville ha i yrket. 

– Under VFU:n hade jag en annan persons ramar att gå efter, nu sätter jag dem själv. Det är en stor utmaning. Jag är väldigt mån av att det ska finnas en tydlig början och slut på lektionerna och att alla ska känna sig delaktiga. Under hösten har jag jobbat mycket med grupper och försökt variera mig, säger Elias Dietrichson.

Elias Dietrichson
Elias Dietrichson

På Oxbacksskolan i Södertälje där Elias Dietrichson arbetar använder man sig av ett tvålärarsystem där flera lärare under vissa lektioner samarbetar i klassrummet, ett system som underlättar för en ny­bakad lärare.

– Erfarenhetsutbyte är viktigt. När systemet funkar ger det mycket, säger Elias Dietrichson.

Har din utbildning förberett dig väl?

– Ja, men jag tycker att det praktiska momentet kommit bort lite. Jag vet att det finns en tanke att man ska bygga upp sin egen praktik, men det hade varit bra att bygga in mer under utbildningen. Man kanske skulle kunna ha seminarier under praktiken där man fick återkoppla erfarenheter, säger Elias Dietrichson.

Vad är dina viktigaste tips?

– Håll nere kraven i början. På ett sätt jämförs lärare som arbetat ett år eller 21 år, vilket blir fel. Våga prova dig fram, lär dig att se det som eleverna gör bra, och se till att ha ett liv utanför skolan.

Går det att få en andra chans till ett första intryck i ett klassrum?

– Ja, jag tror att relationen mellan lärare och elev växer fram. Tid är en viktig faktor. Det tar tid med relationer. Jag tror att du måste visa att du vill vara i klassrummet och lyssna på vad eleverna har att säga, säger Elias Dietrichson. 

Läs Elias Dietrichsons 14 tips för nya lärare här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm