Minst 14,0 i gymnasiebetyg eller 0,9 på högskoleprovet. Det vill Socialdemokraterna se som minimikrav för den som ska utbilda sig lärare. Dessutom vill man införa ett lämplighetstest.
För att få fler skickliga lärare till skolan gick regeringen i våras ut med ett förslag om skärpta antagningskrav till lärarutbildningen. Minst 0,5 på högskoleprovet föreslog utbildningsminister Jan Björklund då. Även Socialdemokraterna har tidigare lyft frågan om att göra det svårare att komma in på lärarutbildningen och nu preciserar partiet vad det konkret skulle betyda.
Socialdemokraterna vill att den som ska utbilda sig till förskollärare, grundskollärare eller gymnasielärare ska ha minst ett betygsvärde på 14,0 om man söker in på sitt gymnasiebetyg, eller minst 0,9 poäng för den som söker in på högskoleprovet, rapporterar Ekot idag.
– Ska man bli lärare ska man prestera bättre än snittet tycker vi, säger Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Magdalena Andersson till Ekot.
Förslaget handlar om att höja lägstanivån på dem som läser till lärare. Enligt Magdalena Andersson vill partiet också införa ett lämplighetstest för dem som söker till lärarutbildningen, något som partiets skolpolitiska talesperson Ibrahim Baylan redan tidigare sagt sig förespråka.
– Jag tror att vi dels måste jobba långsiktigt, med att höja läraryrkets attraktivitet och status, det är oerhört viktigt. Men vi behöver också här och nu göra så att det är höga krav på dem som kommer in på lärarutbildningen, så att vi har skickliga lärare framöver. Det är helt centralt för att vi ska bryta den utveckling i svensk skola som vi har sett, där vi nu har de snabbast fallande kunskapsresultaten jämfört med alla jämförbara länder, säger Magdalena Andersson till Ekot.
Socialdemokraterna gick också nyligen ut med ett vallöftet om att göra det så kallade Rektorslyftet permanent och obligatoriskt. Rektorslyftet är en statlig utbildningssatsning som infördes på prov 2011. Nu vill Socialdemokraterna satsa 50 miljoner årligen på denna kompetensutveckling för rektorerna för att stötta deras roll som pedagogiska ledare.