energi

Mia Abramsson och Morgan Dahlman

Energikunskap

Sajt ska underlätta klimatundervisning

I den nya läroplanen läggs ett större fokus på energi och klimat. Energimyndigheten vill hjälpa till att höja kunskapen – och få fler elever intresserade.

– Det gäller att få upp intresset så att elever ser det här som ett område man kan jobba inom också, säger Morgan Dahlman, handläggare på Energimyndigheten.

På Skolforums andra dag föreläste Mia Abramsson och Morgan Dahlman, båda handläggare på Energimyndigheten. Myndigheten har i sitt regleringsbrev fått i uppgift att främja undervisning kring klimat- och energifrågor och har därför bland annat startat sajten energikunskap.se. Sajten ska fungera som ett stöd för både elever och lärare.

– Där samlar vi material utifrån olika perspektiv för att visa bredden på energisystemet, med olika ingångar beroende på om man är lärare eller elev. Där finns allt från konkret lektionsplanering till vad som är på gång just nu.

Samtidigt har både energi och klimat, genom den nya läroplanen, fått ett större fokus i flera ämnen. Förutom de kanske mest uppenbara som fysik, teknik, kemi och biologi ska det också, på olika sätt, ingå i religionskunskap, sahmällskunskap, geografi, biologi, hem- och konsumentkunskap och slöjd.

Därför genomför nu Energimyndigheten en genomgång av läromedel – för att se om de täcker in de kunskapsområden som pekas ut.

Kan man säga något om hur det ser ut?

– Just nu är det ganska stor fokus på solenergi, som har kommit långt de senaste åren, och där kan vi se vissa tecken som tyder på att alla läromedel har hängt med. Men än så länge är det för tidigt att dra några säkra slutsatser.

Ett annat mål för Energimyndigheten är att öka intresset för energi och klimat på ett djupare plan för ungdomar. Det finns enligt Morgan Dahlman och Mia Abramsson en klyfta mellan samhällets efterfrågan på kompetensen och vad skolorna levererar.

Hur ska den klyftan minskas?

– Det är ett ganska nytt uppdrag för oss, och vi håller på att lägga en strategi just nu, säger Mia Abramsson. Men det som står klart här och nu är att samhället har ett stort behov av till exempel energikartläggare och energiexperter. Det gäller att få upp intresset så att elever ser det här som ett område de kan jobba inom också.

De är också öppna för ytterligare tips om hur energi och klimat ska få ett större fokus.

– Vi tar gärna emot input och idéer för att stödja och underlätta för lärare i undervisningen, säger Mia Abramsson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm