Finska skolan

”Samarbete viktigare än syndabockar”

Motvilja till stora politiska reformer, förtroende och samarbete mellan lärare, arbetsgivare och politiker, och samsyn mellan de politiska partierna. Finlands sätt att styra skolan skiljer sig på många punkter från Sveriges. Det konstaterar en grupp lärarstudenter som nyligen besökt Helsingfors. 

LR Stud Stockholm valde att göra en studieresa till Helsingfors för att titta närmare på hur styrningen av skolan i Finland ser ut.

Efter besök på Åshöjdens skola i Helsingfors och samtal med ordföranden i Finlands Svenska Lärarförbund, FSL, framträder ett flertal betydande skillnader enligt besökarna.

En är antalet reformer. I Sverige har de varit både omfattande och frekventa sedan 1990-talet. I Finland har inga större förändringar genomförts sedan 1970-talets grundskolereform.

– Det finska skolsystemets motvilja till större reformer ses av många som något positivt, där Sveriges reformdesperation i stället ses med kritiska ögon. Ellinor Hellman, rektor på Åshöjdens skola, ställer sig kritisk till den svenska skolpolitikens ständiga reformer och undrar om det är rätt väg att gå. Hon menar att det kan rasera mer än det bygger upp att hela tiden utsätta skolan för förändring, berättar Sebastian Forsman och Sofie Markstedt, som studerar till lärare och var med på studieresan.

De berättar också att det i Finland finns ett förtroende och ett samarbete mellan lärarna, arbetsgivarna och politikerna. Och reformer som görs är grundade på forskning och ofta en angelägenhet för lärarna.

De politiska partierna i Finland är dessutom i stort eniga om utbildningspolitikens inriktning och ofta rådfrågas experter inom skolan när politiska beslut ska fattas.

En annan viktig skillnad är att många kommunalpolitiker samt politiker på högre nivå har en pedagogisk utbildning i grunden.

– Lärarutbildningen har varit akademisk sedan 1980-talet och håller hög kvalitet med anknytning till aktuell forskning. Lärarutbildningens kvalitet och höga status skapar även möjligheter för en fortsatt karriär inom andra yrkesområden, berättar Sebastian Forsman och Sofie Markstedt.

Även reaktionerna på det senaste Pisa-resultatet skiljer mellan länderna – trots att båda tappade i samtliga tre ämnen.

– I Finland var det inte lika krisorienterat som i Sverige. Enligt Kirsi Wallinheimo på Helsingfors universitet var reaktionen snarare att ”nu måste vi skärpa till oss, att vi har slappnat av men nu är det dags att jobba hårt igen.” Även detta är ett bevis på att samarbetet och förtroendet mellan de olika aktörerna inom skolan är viktigare än att leta efter syndabockar till nationens sjunkande kunskaper, säger Sebastian och Sofi.

Läs hela berättelsen från studieresan här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm