mediekritik

”Skillnader i mediekunnighet hotar demokratin”

Medie- och informationskunnighet är en mänsklig rättighet och en förutsättning för demokrati. Det var temat för ett seminarium i Almedalen.– Skolan har en otroligt viktig roll i att undervisa i en bredare, modern källkritik, säger Ewa Thorslund från Statens Medieråd.

Folkets Bio samlade politiker och representanter från myndigheter, medier och fackförbund för att tala om hur man tillsammans kan utveckla medie- och informationskunnigheten i Sverige och världen.

Ewa Thorslund, direktör för Statens Medieråd – en myndighet som ska stärka ungas mediekunnighet och skydda dem från skadlig mediepåverkan – var en av paneldeltagarna.

– Vi står inför stora samhällsförändringar och det blir allt mer information överallt och alltmer desinformation. Det ställer extrema krav på oss medborgare. Vi måste kunna förstå om något är bra eller dåligt, om det är propaganda eller fakta eller något annat. Vi måste också förstå medielogiken på ett helt annat sätt än förut.

– Utmaningen är att samhället håller på att delas upp i två grupper, de som kan hantera information och de som inte kan det och ställer sig utanför. Uppdelningen är ett demokratiproblem.

Vad är skolans roll i den utvecklingen?

– Skolan har en otroligt viktig roll i att undervisa i en uppgraderad, modern källkritik som är bredare än den ursprungliga källkritiken. Man måste numera också förstå hur medier och pressetik fungerar och vilket ansvar har jag både som konsument och producent i nya medier och hur jag interagerar och kommunicerar med andra. Det är ett superviktigt ämne som spänner över flera politikområden och därför efterlyser jag en bredare politisk diskussion om det.

Vad behöver skolan för verktyg för att klara detta?

– Det handlar inte om teknik och apparater längre utan om en ökad kunskap om medie- och informationskunnighet som måste finnas i lärarutbildningen, och bland lärare, men också andra som bibliotekarier kan göra ett jätteviktigt jobb här.

Vad har du för råd till lärare?

– Använd det goda material som finns. Vi har material som man kan använda i mötet med barn och unga. Det finns andra, till exempel UR har det. I höst ska vi samla material om mediekunnighet för olika åldrar på en plattform.

Mer om medie- och informationskunnighet

Nordicom har två skrifter som utgår från Unescos ramverk för medie- och informationskunnighet:

”Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället – skolan och demokratin”

”Medie- och informationskunnighet i skolan och lärarutbildningen”

 

Statens Medieråd har flera publikationer om ämnet.

Utbildningsradion har bland annat serien ”Medialized” för gymnasiet och i höst kommer även ”Är det sant?”, en serie om källkritik för lågstadiet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm