Pisa-resultatet

SKL lägger ansvaret hos kommunerna

Elevernas resultat fortsätter att sjunka i Pisa och ett stort ansvar vilar på kommunerna som huvudmän för skolan.
– Vi är tydliga med att alla kan förbättra sina skolresultat. Det gäller bara att sätta igång ett hårt arbete och bestämma sig så klarar man det, säger Per-Arne Andersson på SKL.

Pisa-undersökningen visade ett nedslående resultat för den svenska skolan. Även om det är regeringen som är ansvarig för landets utbildningspolitik så är det varje kommun som ansvarar för sin skolverksamhet.

Per-Arne Andersson, avdelningschef vid avdelningen för lärande och arbetsmarknad på Sveriges kommuner och Landsting (SKL), beskriver Pisa-resultatet som trist och tråkigt.

– Jag tror att de som jobbar i skolans värld lätt kan misströsta och tänka att här får vi ytterligare ett bevis på hur dåliga vi är, oavsett hur det ser ut i den egna verksamheten. 

Vilken roll har SKL för att vända utvecklingen?

– Vi är en intresseorganisation. Kommunerna är självstyrande och bestämmer själva vad och hur de gör saker. Det vi gör är att stödja och hjälpa kommunerna med sin verksamhetsutveckling, säger Per-Arne Andersson.

SKL driver flera projekt med syftet att förbättra elevernas kunskapsresultat. Ett är PRIO-projektet där skolor får hjälp att effektivisera arbetstiden så att lärarna ska få mer tid till kollegialt lärande. Ett annat är ”SKL Matematik PISA 2015” där 86 av landets kommuner är med. Projektet som tar sikte på PISA 2015 har tre mål: ”Andelen elever som når lägsta nivån ska halveras”, ”Andelen elever som når högsta nivån ska öka” samt att ”Sverige ska höra till de tio bästa OECD-länderna”.

Enligt Per-Arne Andersson handlar projekten om lednings- och styrningsfrågor som han menar är avgörande för att kunna skapa förutsättningar för förändring. Kan man förbättra det så kommer man på sikt också att förbättra undervisningen.

– Vi tvingar kommunerna att sätta upp egna operativa mål, det här ska vi ha uppnått 2012, det här 2013 och så vidare. Vi träffas, återkopplar och så fortsätter det. Vi tänker fram till 2015 jobba stenhårt för att kommunerna ska förbättra sig, säger han.

Per-Arne Andersson framhåller att det inte finns några enkla vägar för att nå bättre resultat. Men en sak lyfter han fram.

– Lärare måste i större utsträckning planera, genomföra och utvärdera undervisningen tillsammans och lära av varandra, det är den enda rekommendationen som håller forskningsmässigt. Här måste det till en förändring, ingen blir duktigare av att bara titta på sig själv. Vi vill se mer lärarsamarbete – hur mycket eller lite får man förstås diskutera med det måste till.

I samband med diskussionerna om elevernas resultat brukar frågor om resurser komma upp. Skolan konkurrerar med andra kommunala verksamheter och kommunen ska fördela sina resurser mellan skolan, en ombyggnation av torget och satsningar på idrottsanläggningen.

Det här är inget som SKL kan påverka.

– Vi har kommunalt självstyre. Vi hjälper kommunerna om de ber om råd och behöver stöd och hjälp men vi uttalar inte att de ska göra si eller så. Däremot är vi väldigt tydligt med att alla kan förbättra sina skolresultat. Det gäller bara att sätta igång ett hårt arbete och bestämma sig så klarar man det. Och det är inte alltid det beror på resurserna utan det är många faktorer som spelar in. Men det är kommunerna själva som väljer hur man prioriterar skolan, säger Per-Arne Andersson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm