magnusblixt
Foto: Niklas Björling

”Skolstart handlar om att skapa förtroende”

Ha tidiga föräldrasamtal, dela ut krumelurpiller, fira terminsstarten med eleverna och strunta i att säga allt. Läraren och föreläsaren Magnus Blixt berättar om sina tankar inför skolstart.

– Man har inte fler chanser att ge ett första intryck så det gäller att vara laddad. Första uppropet med eleverna och första föräldrakontakten måste bli jättebra, säger Magnus Blixt, lärare på Skapaskolan, en alldeles ny låg- och mellanstadieskola i Huddinge utanför Stockholm.

Där har lärarna bestämt sig för att ha enskilda möten med alla föräldrar före skolstart. Syftet är att få veta mer om eleverna, men också att skapa en god föräldrarelation.

– Annars riskerar det första mötet med en förälder handla om att deras barn har slagit något annat barn, för sådant händer ju, och det är inget bra. På det här sättet hinner man skapa förtroende för varandra innan det händer, säger han.

Första dagen i skolan är nervös – både för lärare och för elever – eftersom man inte känner varandra ännu. Magnus Blixt berättar om en lärare som delade ut krumelurpiller till barnen för att bota pirret i magen.

– Fundera över om du ska ha fokus på barnen eller föräldrarna på uppropsdagen. Här kan man göra olika. Själv är jag väldigt fokuserad på ungarna och vänder mig till föräldrarna sen på ett tidigt föräldramöte. Annars finns risken att föräldrarna tar över.

– Jag tror också det är viktigt med en skolstartsfest. Varför ska man fira att skolan slutar? Det ger ju fel signaler.

Såpbubblor, ballonger, salta pinnar och bubbeldricka kan liva upp skolstarten. I år ska Magnus Blixt elever också ta med en blomma att plantera på skolgården.

En skolstart kan vara ett bra läge att ompröva arbetssätt. Meningsskiljaktigheter bland kollegor kan ge energi och utveckling.

– Den enklaste vägen är förstås att göra det man alltid har gjort, som att alla barn ska skriva om sitt sommarlov. Jag tycker att just den uppgiften är dålig eftersom en del barn har haft tio veckors helvete och då kommer de att ljuga och må dåligt.

Ett alternativ är att istället be barnen skriva ett brev till läraren om sig själva, vad de gillar och inte, så blir det lättare för läraren att anpassa undervisningen efter eleven. En annan alternativ uppgift är att be barnen skriva om hur de tror terminen ska bli och använda det som diskussionsunderlag.

– Alla lärare går på knäna så en skolstart kan vara ett bra läge att fundera över vad man egentligen måste göra. Måste jag verkligen rätta matteböcker, eller kan eleverna göra det? Ger det verkligen kunskapstillväxt om det inte krävs av läroplanen?

Vad har du för tips till nyexaminerade lärare?

– Tyvärr är det så att nya lärare ofta får sämsta schemat och krävande klasser. Det måste vi få bort. Många säger att man måste göra sina hundår, men riktigt så är det inte. Däremot behöver man nog lära sig vad som inte funkar genom att testa, men skaffa en mentor så kan du få lite tips på vägen. Till exempel är det viktigt att ställa krav på eleverna från skolstart.

 

Fler saker du kan pröva

·      Se över skolans regler tillsammans med kollegor och elever. Kanske ska man ta bort några och ändra andra. Som att snöbollsförbudet kan förändras till att man bara får kasta snöbollar på basketplanen. Alla regler måste ju upprätthållas för annars visar vi barnen att de inte stämmer.

·      Pröva apparna ”Names in a hat”, ”Pick Me”, ”Pick a Student” eller lägg namnbrickor i en burk. Det blir en annan stämning och ett annat fokus när man låter slumpen istället för handuppräckning avgöra vem som ska få ordet.

·      Skaffa dig ett Twitterkonto och börja med att läsa xempelvis #skolchatt och #skollyftet. Följ @lararnas och @skollyftet, sök på Lärare att följa. Du kommer att finna en hel värld av kollegor som delar med sig av inspiration, tips, idéer, tankar samt för dialog om skola i stort och smått.

·      Skapa en OSA-låda där eleverna kan lägga vilka frågor som helst för sista timmen. Ibland kan man svara, ibland tar man tillsammans reda på det och diskuterar – som vilket djur som är farligast i världen.

·      Skapa din egen modell för elevledda utvecklingssamtal. Eleverna och föräldrarna älskar det och arbetsbelastningen sjunker.

KÄLLA: Magnus Blixt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm