Forskningsrapport

Skolvalet missgynnar inte utsatta grupper

Elever från hushåll med låga inkomster, lågutbildade föräldrar, eller med utrikes födda föräldrar har inte förlorat på det fria skolavalet, enligt en ny forskningsrapport från Institutet för näringslivsforskning.

Enligt en ny studie har effekterna av 1992 års skolvalsreform på skolresultaten varit svagt positiva eller obefintliga, oavsett elevens bakgrund. Inte heller kriminell aktivitet, högre utbildning eller sysselsättning har påverkats enligt studien som publiceras av Institutet för näringslivsforskning den 27 juni.

– Vi hittar inga större effekter på några grupper elever. Vi har varken funnit stöd för hypotesen att reformen slår mot dem från sämre förhållanden eller att den skulle leda till en förbättring av resultaten, säger nationalekonomen och rapportförfattaren Karin Edmark i en kommentar till Svenska Dagbladet.

Tidigare rapporter har kommit fram till att reformen har haft en missgynnande effekt på elever som tillhör svagare grupper, och Skolverkets bedömning är att skolvalet troligen bidrar till ökade resultatskillnader mellan skolor.

Studien undersöker inte reformens effekt på den socioekonomiska segregationen av skolan. Att segregationen förstärks av skolvalet har lyfts fram i tidigare studier vid bland annat Stockholms och Uppsala universitet.

Karin Edmark säger till Svenska Dagbladet att hennes rapport inte motsäger detta.

– Däremot ser vi inga tecken på att reformen har skadat elever från sämre bemedlade familjer, säger hon i en kommentar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm