tavla_barn

Skolverket vill ha mer matematik och varierad undervisning

Skolverket föreslår ytterligare 120 timmar matematik i grundskolan och en utveckling av undervisningen. I dag rullar de igång Matematiklyftet på ett antal utvalda skolor. 

Sveriges elever presterar allt sämre i matematik i internationella mätningar och nu vill regeringen vända den negativa utvecklingen.

I våras presenterade utbildningsdepartementet satsningen Matematiklyftet som ska lyfta matematikundervisningen på att antal utvalda skolor. Projektet rullar igång i dag under ledning av Skolverket, som också har sammanställt rapporten ”Utökad undervisningstid i matematik” på uppdrag av regeringen. I den rekommenderar Skolverket ett tillskott på 120 timmar matematik utöver dagens totala 900 timmar i grundskolan. Det skulle innebära ytterligare en timme matematik i veckan i årskurs 1-3. – Fler lektioner leder inte automatiskt till bättre resultat, för det krävs att matematikundervisningen också utvecklas. Därför startar vi nu den unika satsningen Matematiklyftet, säger Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket, i en pressrelease.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner är positiv till fler timmar matematik i grundskolan, men efterfrågar en utredning för att få till stadiebundna timplaner som garanterar elever viss undervisningstid i varje ämne och stadie.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm