Forskning

Språkinlärning via social interaktion

Det räcker inte att studera grammatik och glosor. En ny avhandling om svenska som andra språk lyfter fram vikten av att uppleva språket i olika situationer för att få en djupare förståelse.

Att lära sig och att lära ut ett nytt språk kräver mer än muntlig överföring av kunskap. Och det är inte alltid givet på förhand vad som ska läras och läras ut. Vilken situation som helst i ett klassrum kan utveckla sig till en pedagogisk händelse.

– Man lär sig hur man använder språket genom att uppleva språkbruket i vissa sammanhang, säger Ali Reza Majlesi, som forskar kring social interaktion vid Linköpings universitet, i en kommentar.

I avhandlingen skriver han om så kallade ”learnables”, det vill säga språkliga begrepp och strukturer som är okända för eleven men som genom ett händelseförlopp blir greppbara och kan förklaras, av läraren eller andra elever.

– I den här processen använder sig lärare och elever inte bara av talspråk, utan även andra kroppsliga resurser som gester och pekningar, eller tillgängliga artefakter, som penna och papper. Interaktionen och kommunikationen ansikte mot ansikte är en mycket viktig del av hur vi sedan kan organisera och använda kunskapen. Man får en upplevelse av språket i olika situationer, säger Ali Reza Majlesi.

Ali Reza Majlesi disputerar med ”Learnables in Action. The Embodied Achievement of Opportunities for Teaching and Learning in Swedish as a Second Language Classrooms” vid Linköpings universitet den 28 mars.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm