margareta
Foto: Synnöve Almer

”Starta reflektionsgrupper i skolan”

Att som lärare kunna reflektera över sig själv och andra och vad som händer i en relation är en viktig nyckel till elevers lärande. Psykoterapeuten, författaren och tidigare gymnasieläraren Margareta Normell talade om mentalisering och hur det kan hjälpa lärare att tolka situationer i skolan. 

– Om man utvecklar sin förmåga att mentalisera blir man som lärare bättre på att förstå vad som händer i samspelet med eleverna. Man kan till exempel förstå att en ung elev som säger att han önskar livet ur ens barn, inte alls menar det utan egentligen bara vill ha läraren för sig själv. Hela tiden ställs vi inför situationer där vi riskerar att hindra elevernas lärande genom våra kommentarer, säger Margareta Normell till Skolvärlden.

Hon ger ett exempel med en datalärare som är glad över att skolan har fått nya datorer och går fram till en elev som står ensam på skolgården och berättar nyheten. Eleven svarar med att rygga tillbaka och säger ”rör mig inte”.

– Då sa läraren till eleven att du ska också få en dator, men sist av alla. Läraren ville ju säga något trevligt och blev arg och förvånad över elevens häftiga avvisande, men hans reaktion gör att han avvisar eleven tillbaka. Det är så vi ofta gör, vi ger igen. Elevens reaktion hade ett skäl som vi inte känner till, och det som händer nu är att kontakten mellan de två bryts, beskriver Margareta Normell.

Hon föreslår att läraren istället kunde ha sagt ”oj då, jag trodde du skulle bli glad. Men kom och hjälp mig så delar vi ut dem tillsammans” – en reaktion som skulle resultera i en helt annan situation.

– Lärare möter hela tiden sådana här situationer. Som när en mamma ringer och är rasande för att dottern har fått byta klass och grupp. Istället för att börja försvara sig och säga att det här är ett måste, så gör vi alltid och det går säkert bra, så behöver man istället lyssna på vad mamman upplever som jobbigt. Man gör det och ställer frågor.

Du pratade om att du ville införa reflektionsgrupper i skolan, vad menar du?

– Det som kallas för handledningsgrupper blir allt vanligare, men det är ett svårt begrepp eftersom handledning betyder att någon som kan mycket ska lära den som inte kan så mycket. Det blir kränkande för gymnasielärare som arbetat i 30 år så då vill de inte. Därför vill jag att vi säger reflektionsgrupp istället. Att regelbundet sitta ner tillsammans med en utbildad ledare och reflektera över vardagsarbetet är det mest effektiva sättet att utveckla mentaliseringsförmågan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm