skoldebatten_almedalen_2017

Riksdagspartiernas representanter tog ställning i skolfrågor i Almedalen.

| Foto: Jonas Fond
Skolpolitisk debatt

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Debattörerna

Medverkande gjorde Camilla Waltersson Grönvall, Utbildningspolitisk talesperson, Moderaterna, Ulrika Carlsson, Utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet, Christer Nylander, Utbildningspolitisk talesperson, Liberalerna, Lena Hallengren, Utbildningspolitisk talesperson, Socialdemokraterna, Larry Söder, Riksdagsledamot Kristdemokraterna, Stefan Jakobsson, Utbildningspolitisk talesperson, Sverigedemokraterna, Gustav Fridolin, Språkrör, Miljöpartiet, och Åsa Fahlén, Ordförande, Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund arrangerade på måndagen en stor skolpolitisk debatt i Visby under politikerveckan i Almedalen. Skolpolitiska representanter från samtliga riksdagspartier medverkade, med undantag för Vänsterpartiet.

Skolvärlden sammanfattar debatten med partiföreträdarnas inägg i fyra frågor som debatterades.

Bör staten ta över huvudansvaret för skolan?

Lena Hallengren (S)
– Skolledare och professionen är de som faktiskt gör det dagliga arbetet, och ju närmare man har till en beslutsfattare, som kan se till att man fattar beslut som gör att man underlättar, desto bättre.

Gustav Fridolin (MP)
– Skolkommissionens förslag innebär att vi äntligen har förslag på bordet om en tydligare styrning. Fyra saker ska staten garantera: likvärdigheten i resurser till skolan, staten ska vara huvudansvarig för ett gemensamt accepterat professionsprogram, det tredje är att staten aldrig ska lämna en skola som ger svaga resultat, och sist ska staten sätta vissa regler för vilka som får bedriva skola. Det största misstaget under 90-talet var att dra tillbaka den statliga garantin för en jämlik skola.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Vi fokuserar alldeles för mycket på allting som är negativt, men vi har så många skolor som fungerar bra. De måste vi låta fortsätta få fungera utan att vi ska in. Det är en ganska stor reform vi pratar om som kostar många miljarder.

Christer Nylander (L)
– Liberalerna vill ha ett statligt huvudmannaskap. Vi tycker att kommunaliseringen var ett misslyckande och en viktig anledning till att skolans resultat har tappat och läraryrkets status har sjunkit.

Ulrica Carlsson (C)
– Vi har inte alls samma åsikt som Liberalerna när det gäller förstatligandet av skolan. Jag kan tycka att de styrdokument som finns på plats i dag de är ganska bra. Kan man se över finansieringen och göra några justeringar där så kan man lyckas bättre när det gäller likvärdigheten.

Larry Söder (KD)
– Ja. Kommunen kan ta ansvar för lokaler och skolskjutsar och sådant som de är bra på, staten kan stå för finansieringen.

Stefan Jacobsson (SD)
– Ja. Det är en kommunal budgetregulator vi håller på med idag. Börja med ett statligt huvudmannaskap för skolhälsovården.

 

Ska vi ha ett obligatoriskt skolval?

Lena Hallengren (S)
– När för många elever söker samma skola, vilka elever ska då få gå på den skolan? Hur OFTA ska man välja skola? Det samtalet behöver vi ha. Det är ett problem om man väljer en skola, förväntar sig något, och sedan får man inte det och då tar man sitt pick och pack och drar.

Gustav Fridolin (MP)
– Jag ser et som en del av en helhet. Man kan inte införa aktivt skolval om det inte är så att de som väljer har möjlighet att gå på den skolan som de väljer. Det måste på något vis bygga på att man har ett rättvist val. De urvalsmekanismer vi har i dag är inte rättvisa.

Christer Nylander (L)
– Men Gustav, det finns ingen rättvisa här i världen. Ska man någon form av rättvisa i systemet så måste det vara så att varje elev får möta den resurs som den eleven behöver för att lyckas i skolan. Det är det som är rättvisa. Det måste vara ett självklart karriärval för lärare och skolledare att välja att jobba på de skolor där eleverna behöver dem mest.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Ja. De stora skillnaderna finns mellan olika klassrum i samma skola – inte mellan olika skolor, kommuner eller huvudmän.

Ulrica Carlsson (C)
– Det finns ett antal kommuner som har genomfört det (aktivt skolval) och där man tagit sig an de här utmaningarna som ni pekar på och andra svårigheter. Om vi ska prata om egna barn är jag oerhört glad för att det fanns en skolvalsmöjlighet när de var i skolåldern.

Larry Söder (KD)

Stefan Jacobsson (SD)
– Nej. Av det enkla skälet att jag har tre barn och jag vill inte köra dem till tre olika skolor.

 

Hur ska vi höja läraryrkets attraktivitet?

Lena Hallengren (S)
– Hela läraryrket är ett konstnärligt yrke, man står liksom på scen varenda lektion och ska entusiasmera och motivera elever. Och då är lön inte oviktigt, men jag tror att arbetsmiljö och ledarskap är ännu viktigare.

Gustav Fridolin (MP)
– Vi måste höja värderingen både av lärarna och av lärande. Jag tror verkligen att ett av stegen vi har framför oss är att bygga en bildningskultur där hela vuxenvärlden konsekvent visar hur viktigt det är lära. Men jag måste säga: Lön och arbetsmiljö. Det avgör alltid ett yrkes attraktivitet.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
­– Lönen är inte oviktig. Men jag tror att många lärare är beredda att skriva under på att när man känner meningsfullheten, och inte är frustrerad över att man inte hinner göra det man är där för – det är då man talar om för sina barn och alla sina vänner att de ska bli lärare, för att det är det mest fantastiska som finns.

Ulrica Carlsson (C)
– Jag tror på professionsutvecklingsprogrammen. Jag tror man måste titta ytterligare på skolledarens roll, att man arbetar med att leda den pedagogiska utvecklingen. Sen att läraren får mer tid för varje elev. Frågan är hur man löser det.

Christer Nylander (L)
– Själva grundtanken att läraryrket ska vara ett fritt akademiskt skapande yrke, den statusen måste läraryrket få igen. Men kultur och värderingar äter upp system och strukturer. Vi får inga bra resultat om inte kunskap och studier värderas högt, oavsett vilka system vi bygger.

Larry Söder (KD)
– Man måste fundera på varför man blir lärare. Man blir ju det för att man vill hjälpa de elever som behöver det mest. Man sitter ju knappast och drömmer om att få skriva långa administrativa haranger till kommunala skolpolitiker, utan vi måste se till att man får göra det man faktiskt ska göra.

Stefan Jacobsson (SD)
– För det första tror jag att det är viktigt att skolledare får vara skolledare istället för ekonomichefer. Att man satsar på arbetsmiljön och låter lärare vara lärare.

 

Om du blir utbildningsminister efter nästa val, vad är det första du gör då?

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Sett ifrån skolkommissionens förslag ser jag professionsprogrammen som mest angelägna att snabbt få på plats. I övrigt hade det varit en samlad kompott av elevhälsa, undervisningstid och lärarutbildningen.

Ulrica Carlsson (C)
– Professionsprogram tror jag är viktiga, men det första jag skulle göra är satsningar kopplade till skolledarrollen. För att stärka den och stärka ledarskapet i skolan.

Christer Nylander (L)
– Någon form av professionsprogram tror jag hade varit bra att få på plats snabbt, som handlar både om karriärvägar och fortbildning och vidareutbildning. Det är det viktigt att ett sådant här professionsprogram inte är fast utan att det kan utvecklas utifrån de förutsättningar och krav som finns.

Larry Söder (KD)
– Jag tycker nog att det viktigaste är att få alla att se lite annorlunda på skolan. Jag tror faktiskt att hemmen, familjerna, måste ha någon form av kontrakt med skolan att hjälpa till.

Stefan Jacobsson (SD)
– Jag börjar med att bjuda in alla partier och låsa in oss i ett rum, och så lägger vi allting i tre högar: Ja, redan överens-högen, aldrig i helvete-högen och kanske-högen, och så sorterar vi den högen. Sen går vi ut med en långsiktighet som gäller för all framtid. Om vi hade lämnat allting här och nu och inte gjort ett smack så hade det blivit bättre, för det är lärarna och rektorerna som kan det här, inte vi politiker.

Lena Hallengren (S)
– Jag tänker inte upprepa professionsprogrammen, så jag säger att obligatorisk övningsskola vore bra både för skolan, utbildningen och studenterna.

Gustav Fridolin (MP)
– Jämte annat som nämnts här så säger jag fler speciallärare och mer specialpedagogisk kompetens.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm