Utredning

Stora förändringar för sfi-undervisningen föreslås

Ta bort sfi som egen skolform, låt eleven själv få välja utbildningsanordnare och inför en sfi-peng. Det är några av förslagen i utredningen "Svenska för invandrare" som Christer Hallerby har överlämnat till biträdande utbildningsminister Maria Arnholm. 

– I utredning föreslås tydligare krav på flexibilitet och individanpassning. Sfi-undervisningen måste vara tydligt anpassad till de här elevernas särskilda behov och förutsättningar. Jobbar man deltid eller skift så har man svårt att gå i en sammanhållen klass med schemalagd undervisning, språkstudierna måste anpassas så att de går att integrera med arbetet. Och får man ett tillfälligt jobb ska det vara möjligt att göra ett uppehåll i studierna, säger Christer Hallerby.

I utredningen föreslås också att ett valfrihetssystem och en så kallad sfi-peng ska införas. Eleven ska själv kunna välja utbildningssamordnare. Sfi-pengen föreslås utformas så att utbildningsanordnaren får en mindre del av pengen när eleven gjort sitt val medan den större delen betalas ut efterhand som eleven klarat kursen.

– Vi föreslår också att sfi ska upphöra som egen skolform och bli en tredje del av komvux, vid sidan av grundläggande och gymnasial vuxenutbildning. På så sätt skapar vi större möjlighet att samordna sfi med annan kommunal vuxenutbildning, säger utredare Christer Hallerby.

Enligt Christer Hallerby är fördelarna med reformen bland annat ökad likformighet över landet och att eleven själv kan välja utförare i andra kommuner än i boendekommunen. Han föreslår också att kravet på individanpassning skrivs in i skollagen.

Men Sara Lövestam, sfi-lärare i Stockholm, förhåller sig lugn till förslagen. 

– Det kommer så många utspel så man får ta de med en nypa salt. Dessutom så föreslår utredaren saker som vi redan gör. Jag ska just gå in till kvällskursen, vi har lördagskurser, vi har distanskurser och vi har folk med specialschema. Det är säkert olika i olika kommuner, men för oss innebär just det här förslaget ingen större förändring.

Biträdande utbildningsminister Maria Arnholm fick ta emot utredningen.

Hur går ni vidare nu?

– Nästa steg är att vi skickar ut utredningen på remiss. Vi kommer lyssna in vad kommunerna, Skolverket, Skolinspektionen och andra som berörs av det här anser. Sen får vi funderar över vilka förslag vi vill ta fram.

Hur kommer förslaget påverka dem som arbetar med sfi?

– Det är jag inte rätt person att svara på i nuläget. Det är därför som lärarnas organisationer och huvudmännen nu ska ha synpunkter på vad i förslaget de anser är bra och vad som är dåligt. Sen ska vi lyssna på vad remissopinionen har att säga. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm