Bedömning

Stora skillnader mellan betyg och NP-resultat

Skolinspektionen har granskat de skolor som har störst skillnader mellan resultatet på de nationella proven och betygen. De nationella proven används inte som det stöd det är tänkt skriver Skolinspektionen i sin rapport. Störst är avvikelserna i matematik.

Skolinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att granska de skolor på grund- och gymnasienivå som uppvisar störst skillnader mellan elevernas resultat på de nationella proven och på motsvarande betyg. Sammanlagt har 23 skolor granskats.

I en delrapport från Skolinspektionen konstaterar man att de granskade skolorna inte följer de bestämmelser som finns för betygssättning i tillräcklig omfattning samt att processerna för bedömning och betygssättning på skolorna har stora brister. Inte heller används de nationella proven som stöd för likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning, något de är avsedda för.
 
Skolinspektionen skriver att rektorns ansvar för betygsättning brister och att rektorerna ofta inte känner till hur lärarna på de granskade skolorna arbetar med bedömning och betygssättning.

Enligt rapporten förklarar lärarna de stora skillnaderna med att eleven uppvisat kunskaper motsvarande ett högre betyg vid andra tillfällen än vid det nationella provet. 

Matematik är det ämne där skillnaderna mellan det nationella provet och betyget är som störst.  Dessutom är avvikelsen i matematikämnet nästan alltid positiv, eleverna får alltså generellt sett högre betyg än vad de presterat på det nationella provet. En slutsats Skolinspektion drar av detta är att det troligare rör sig om en ”ämneskultur” snarare än en ”bedömningskultur”. 

Läs hela rapporten här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm