vagledning

Synligt arbetsliv i Västerås skolor

Genom att synliggöra arbetslivet i undervisningen blir den meningsfull och verklig för eleverna. Det menar Michael Fredqvist som drivit projektet ”Synligt arbetsliv” i Västerås kommun. Resultatet presenteras nu i en skrift som riktar sig till lärare, rektorer och studie- och yrkesvägledare. 

På många håll tas initiativ till projekt med målet att öka motivationen bland grundskolans elever och i förlängningen få fler behöriga till gymnasieskolan. I Västerås har nio skolor, de flesta på högstadienivå, deltagit i ett projekt med syftet att göra studie- och yrkesvägledningsperspektivet till en självklar del av undervisningen.

– Elever lever mycket i nuet och vill se en mening med det de gör just nu. Om ett skolämne kan kopplas till arbetslivet är jag övertygad om att ämnet upplevs som mer meningsfullt och verkligt. Det kan öka motivationen för ämnet i sig och för själva lärandet, säger Michael Fredqvist, vägledare på utvecklingsenheten IDA som lett projektet.

Projektet har resulterat i skriften ”Synligt arbetsliv. Entreprenörskap genom studie- och yrkesvägledningen i undervisningen”, som nu ska presenteras för kommunens rektorer och verksamhetschefer.

– Det är hela skolans ansvar att synliggöra arbetslivet i undervisningen. Materialet är tänkt som ett stöd och inspiration i det arbetet och det riktar sig till lärare, rektorer och studie- och yrkesvägledare.

I skriften berättar 18 lärare om en aktivitet som de genomfört där de själva anser att de har ett utgått ifrån ett studie- och yrkesvägledarperspektiv. Det behöver inte handla om några stora aktiviteter.

– När läraren tar med klassen på ett studiebesök så gör man ofta det för att fördjupa sig mer i ett ämnesområde. Om man besöker ett företag kan man passa på att även fråga personer som arbetar där om deras yrkesbakgrund. Vad har du för utbildning? Vad innebär arbetet? Vad läste du på gymnasiet? Vilka egenskaper krävs för att ha det här jobbet? På sätt kan man väcka ett intresse för yrket genom en ganska liten perspektivförskjutning, säger Michael Fredqvist.

Enligt Michael Fredqvist handlar ett synligt arbetsliv inte om en veckas extra prao eller fler studiebesök utan om att kontinuerligt synliggöra arbetslivet i undervisningen. I förlängningen kan det också leda till att fler elever får gymnasiebehörighet.

– Mer motiverade elever ger bättre lärande, bättre betyg och fler som blir behöriga till gymnasieskolan. Att lyfta in arbetslivet i undervisningen blir ett sätt att öka motivationen samtidigt som man visar på vilka yrken som finns och hur arbetslivet ser ut.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm