skolverket_skogstad_kornhall

Skoldebattörerna Isak Skogstad och Per Kornhall.

Kritik

Tjänstemän på Skolverket anklagas för att sabotera kunskapskraven

Dagens kritiserade kunskapskrav är resultatet av att tjänstemän på Skolverket medvetet gick emot regeringens direktiv. Det menar skoldebattörerna Per Kornhall och Isak Skogstad, som hänvisar till läckta interna dokument.

En del i de läroplaner för grund- och gymnasieskolan som sjösattes av regeringen Reinfeldt 2011 är de kunskapskrav som anger vilka kunskaper som krävs för att nå ett visst betyg. I samband med en granskning av läroplanen i Sveriges Radio har en hel del kritik riktats mot kunskapskravens brist på tydlighet, från såväl lärare som forskare, elever och föräldrar.

Nu menar Isak Skogstad, högstadielärare och kolumnist i Göteborgsposten, och Per Kornhall, författare, skoldebattör och bloggare på Skolvärlden, att den bristen på tydlighet beror på att tjänstemän på Skolverkets utbildningsavdelning inte ville göra som regeringen dikterade – och gick sin egen väg istället. Till stöd för sitt påstående har de ett antal interna Skolverks-dokument från den processen, som de fått av en anonym källa.

– Från början fick Skolverket uppdrag av en statlig utredning att ta fram tydliga mål för skolan. Jämför man med slutresultatet så är det en stor skillnad, och det har uppenbarligen hänt något på vägen. Det dokumenten nu tydligt visar är att utbildningsavdelningen medvetet inte följde utredningens intentioner, säger Isak Skogstad.

Per Kornhall jobbade själv som undervisningsråd på Skolverket under den här tiden, med gymnasiereformen. Han säger att han reagerade kraftigt redan då, när han blev varse hur arbetet med kunskapskraven bedrevs.

– Det första som händer är att ämnesexperter kallas in för att hjälpa till att ta fram de nya kunskapskraven. Men när de är klara lyfts hela arbetet in i den interna kretsen på Skolverket och alla de ämnesspecifika formuleringarna stryks. Jag gick in till min chef då och sa att det här är inte ok, och jag vill inte medverka till processen kring kunskapskraven. Det fanns ingen forskningsgrund eller beprövad erfarenhet i grunden till den här modellen Skolverket byggde, säger han.

Varför kommer den här kritiken först nu, om du var så upprörd redan då?

– Det kommer ut nu eftersom en annan person som tidigare jobbat Skolverket har sparat de här dokumenten, säger Per Kornhall.

Kan det handla om att ni och tjänstemännen på Skolverket helt enkelt tolkar uppdraget olika?

 – Jag tror att man mycket medvetet har valt en mer postmodernistisk kunskapssyn än vad utredningen rekommenderade. Ett av dokumenten är en intern utredning, där det finns tydlig kritik från lärare att kraven är svåra att förstå och göra verklighet av. Men Skolverket valde att ifrågasätta kritiken och även ta bort delar av den helt i senare versioner av dokumentet, säger Isak Skogstad.

De ställer till bekymmer för lärare, föräldrar och alla andra i skolsystemet.

– Kunskapskraven som uppstår är inte ok. De ställer till bekymmer för lärare, föräldrar och alla andra i skolsystemet. De får konstiga konsekvenser när man försöker följa dem, och vi får ett system som premierar den som kan prata för sig, oavsett ämne. Kunskapskraven i exempelvis matematik är i princip obegripliga, eftersom man för in en massa begrepp som man normalt inte använder i det ämnet, säger Per Kornhall.

Hur är det ens möjligt för tjänstemän på en myndighet att gå emot regeringens intentioner?

– I det här fallet är det möjligt eftersom regeringen inte hade möjlighet att göra någonting åt det. Regeringen beslutar om styrdokumenten i övrigt, men Skolverket fattar beslut om kunskapskraven. På något sätt har man utnyttjat det kryphålet, säger Per Kornhall.

Då blir det här också indirekt en kritik mot den ordningen. Ni menar att staten borde ha direkt bestämmanderätt över kunskapskraven?

– Det vi visar är vi måste diskutera förhållandet mellan departement och myndigheter.

Myndigheten borde be om ursäkt till lärarkåren.

Debattörerna hoppas att deras kritik ska leda till att man utreder vad som egentligen skedde på Skolverket i arbetet med kunskapskraven, och att man inleder en grundlig utredning av kunskapskravet.

– Lärarna skulle bli så trötta så det finns inte om man skulle börja prata om ett nytt betygssystem nu igen. Men jag tycker att det vore bra att göra om kunskapskraven och göra det ordentligt, säger Per Kornhall.

– Man behöver utreda vad som hänt, hur det kunde bli så fel. Sen behöver man se över styrdokumenten och se till att de uppfyller den intention som reformen avsåg. Sen kan man tycka att myndigheten borde be om ursäkt till lärarkåren för allt det besvär som den här produkten åsamkat skolan, säger Isak Skogstad.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm