ulrikasoffa
Foto: Elisabeth Ohlson-Wallin

Tror på kommunalt ledarskap

Inga betyg tidigare än i årskurs 6 och tvekan inför att återinföra timplanerna. Centerpartiet går på tvärs mot flera nyligen framförda förslag från de större allianskollegorna Moderaterna och Folkpartiet.– Alla får ge och ta i förhandlingarna, säger Centerpartiets utbildnings-politiska talesperson Ulrika Carlsson.

Vi har lyft in olika saker men jag tycker att det har blivit en bra helhet. För oss var det till exempel oerhört viktigt att det på alla gymnasieprogram ska gå att göra tillval för att få allmän högskolebehörighet, säger Ulrika Carlsson om Centerpartiets inflytande över Alliansens skol- och utbildningspolitik de gångna mandatperioderna.

Hon är mellanstadielärare och hann undervisa på skolor i Skövde i 16 år innan hon blev kommunalråd. Sedan 2006 sitter hon i riksdagen. Just nu har hon partistyrelsens uppdrag att försöka hitta svar på frågan: Hur utformar vi en hållbar skola för kunskap och kreativitet, med hjälp av modern teknik och med avstamp i aktuell forskning på hjärnan och lärande?

Det ska bland annat ske genom ”skolresan”. Ulrika Carlsson har sedan i vintras rest runt och besökt skolor runt om i landet för att försöka hitta de goda exemplen och ringa in framgångsfaktorer.

– Vi i Centerpartiet driver ett fortsatt kommunalt huvudmannaskap, och då blir det också intressant att titta på ledarskapet på alla nivåer i de kommuner som lyckas.

Vad kommer de goda exemplen du hittar ha för inverkan på er politik?

– Det kommer vara ett underlag för partistyrelseuppdraget och ska landa i ett utbildningspolitiskt program till stämman i Karlstad i september. Efter Karlstad så är det ett år till valet, och då går vi in i nästa skede: Att kommunicera det vi tagit program på.

Vet du redan nu om det kommer bli några förändringar av Centerpartiets skolpolitik?

– Vi kommer att förtydliga några delar. Vi har länge pratat om en skola med ramar och kramar, och jag tycker att det fortfarande är bra. Det visar på en helhetssyn. Den nya tekniken och det forskningsbaserade lärandet får inte det genomslag det skulle behöva ha i skolan. Sedan kommer vi också att lyfta de kreativa förmågorna. Vi kommer inte att ge oss in i diskussionerna om betyg och nationella prov. Möjligen, och nu spekulerar jag bara, kan det bli så att vi vill se en central rättning av de nationella proven, för att lyfta av lärarna så mycket som möjligt av det som inte har med själva undervisningen att göra.

Både Folkpartiet och Moderaterna har aviserat att de vill att de första betygen ska ges ännu tidigare än i sexan. Något som Ulrika Carlsson säger blankt nej till.

– Jag ser ingen som helst vinst i att göra det. Jag tycker att vi har landat rätt när första betygen ligger i årskurs 6.

Moderaterna har flyttat fram positionerna vad gäller skolan. Börjar det bli trångt om utrymme vad gäller skolfrågorna inom Alliansen?

– Inför valet 2006 bestämde sig alla allianspartier för att skolan var ett prioriterat område. När det sitter en folkpartistisk utbildningsminister är det lätt att koppla ihop med det partiet, men det är allianspolitik som förs.

När jag intervjuade en företrädare för Folkpartiet menade hon att det är deras skolpolitik som genomförts sedan 2006.

– Jag läste den artikeln, och jag skulle kanske säga så om näringsfrågorna. Men jag vet ju att alla både gett och fått i förhandlingarna.

Jan Björklund sa nyligen att han tycker att timplanerna borde återinföras. Hur ser du på det?

– Olika elever behöver olika lång tid på sig. Det man behöver se till är att alla barn får den tid som de behöver för att nå målen. Och då blir timplanen lite trubbig. Den siktar bara in sig på ett genomsnitt och då får vi någon typ av normalfördelningstänk igen. Det borde finnas en fortsatt flexibilitet vad gäller timplanefrågan.

Som det är nu har ju en del barn fått för lite undervisningstid.

– Det som vi har tittat på, för att ge eleverna mer tid, är treterminssystemet. Det finns forskare som har visat på att det långa sommarlovet inte är gynnsamt för barns lärande. Om vi vill ta upp kampen och ge barnen bästa möjliga förutsättningar kanske vi behöver organisera om tiden i ett treterminssystem.

Ni skriver tydligt i er skolpolitik att ”duktiga lärare ska premieras genom bättre löneutveckling”.

– Ja. Det finns resurser i skolan, och bra lärare ska ha bra betalt. Samtidigt vill vi att alla ska vara bra lärare. Jag tycker inte om diskussionen om att skolan är en marknad och att sämre skolor med automatik ska slås ut. Det är inte okej att barn ska gå i en sämre skola i väntan på att den ska slås ut. Det ska vara bra skolor för alla elever.

En del partier har landat i slutsatsen att ett statligt huvudmannaskap skulle borga för en större likvärdighet inom den svenska skolan.

– Så skulle man kunna se det i ett väldigt centralistiskt perspektiv. Samtidigt finns det skolor som har ganska gott om resurser men ändå usla resultat, och de som har ganska knappa resurser men ändå gör goda resultat. Även om staten skulle garantera likvärdiga resurser ut så finns det inget som säger att vi skulle få en likvärdig output ur det i alla fall.

Så tycker Centerpartiet

Förstatligande av skolan: Nej.
Vinstdrivande friskolor: Ja.
“Men det måste bygga på att elevernas resultat är bra först.”
Lärarlegitimation: Ja.
Betyg från: Årskurs 6.

Centerpartiets skolhistoria – ett axplock

1933: Bondeförbundet skriver i sitt grundprogram att ”landsbygdsungdomens bildningssträvanden och möjlighet att till rimliga kostnader erhålla tillgång till behövlig praktisk och teoretisk undervisning bör underlättas.”

1944: Vill att undervisningen vid offentliga läroanstalter ska vara kostnadsfri. ”Viktigt är att alla studiebegåvade barn givas samma möjligheter till högre teoretisk utbildning. Fallenhet och begåvning måste uteslutande vara bestämmande för fortsatta högre studier, icke bostadsort eller föräldrarnas ekonomi.”

1964: ”Klasser med lägre elevantal bör eftersträvas i syfte att främja en kvalitativt god undervisning och bättre kontakt mellan lärare och elever”, skriver partiet i sitt valprogram.

1970: C antar nytt partiprogram. Partiet vill se en obligatorisk förskola som är ”grunden i utbildningssystemet” och menar också att ”teoretisk och praktisk utbildning skall värderas lika och så långt möjligt samordnas”.

1989: Nytt valprogram där C bland annat slår fast att ”Grundskolan ska ha högst 25 elever i varje klass. Egna läroböcker, bra skollokaler och skolmat skapar bättre studie- och arbetsmiljö i skolan”.

2006: Centerpartiet anser att det är hög tid för en ”Vision 100%: ingen elev ska lämna skolan utan godkända kunskaper!”.

Källa: Svensk Nationell Datatjänst, Göteborgs universitet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm