annicka
Foto: Elisabeth Ohlson-Wallin

”Tydliggör elevers och föräldrars ansvar”

Enligt Lärarnas Riksförbunds arbetsmiljöundersökning har 16 procent av lärarna i Sverige upplevt hot och sju procent har utsatts för våld, vilket är en ökning jämfört med tidigare undersökningar. Hoten kommer från både elever och föräldrar. En undersökning av Lärarnas Riksförbund i Lunds kommun visade att 41 procent av lärarna på grundskolan i kommunen uppgav att de fått kränkande telefonsamtal, mejl eller liknande från elevers föräldrar. Detta är fullständigt oacceptabelt och visar tydligt hur respekten för skolan och lärarna har sjunkit i vårt samhälle.

Ska skolmiljön för eleverna förbättras och läraryrket stärkas måste det råda balans mellan lärarnas befogenheter, elevernas inflytande och föräldrarnas ansvar för sina barn. Lärarna behöver känna trygghet när de sköter sitt ansvar att upprätthålla ordningen.

En statlig utredning föreslår att alla som arbetar inom skolväsendet ska rapportera missförhållanden till den som ansvarar för enheten eller verksamheten, en så kallad ”lex Sarah” för skolan. Detta förslag lyfter vi även i vår nya skolrapport. En annan utredning har tillsatts för att utreda frågan om stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet. Lagtekniskt är det troligt att meddelarskyddet för privatanställda kommer att utformas annorlunda än för offentliganställda, vilket bland annat hänger samman med grundlagens utformning. Det är dock angeläget att meddelarskyddet för lärare till sitt innehåll väsentligen blir detsamma i offentlig som privat sektor. Detta för att markera att lärarrollen är densamma oavsett huvudman.

I skollagen tydliggörs elevens rätt till trygghet, studiero och att inte bli utsatt för kränkande behandling. Men kraven riktar sig ensidigt till huvudmannen och personalen. Vi anser att lagen också ska tydliggöra att eleven respektive föräldrarna har ett ansvar för att medverka till en god skolmiljö. För att tydliggöra elevernas ansvar för den fysiska miljön, bör den som medvetet saboterar miljön delta i att återställa skadan. Den som klottrar ska tvätta bort klotter. Den som spottar snus i taket ska tvätta bort snus från taket. Den som avsiktligt saboterar den fysiska miljön ska delta i att återställa skadan.

Det är i dag ett lagkrav att rektor ska besluta om ordningsregler på varje skolenhet, som ska utarbetas i samverkan med eleverna. Detta är bra och viktigt, men ofta saknas tydliga sanktioner för dem som bryter mot ordningsreglerna. Därför bör det tydliggöras i skollagen att ordningsreglerna ska innehålla en beskrivning av vad som händer om man bryter mot bestämmelserna.

Alliansregeringen införde redan 2007 möjligheten att flytta en elev till en annan skola om det behövs för andra elevers trygghet, även om detta sker mot elevens vilja. Reformen har ännu inte utvärderats, men ingenting tyder på att möjligheten används i någon större utsträckning. I praktiken är det fortfarande den utsatta eleven som tvingas byta skola i hopp om att få en tryggare skolgång. Möjligheten att flytta mobbare bör användas oftare. Lagändringen 2007 bör utvärderas vilket skulle kunna leda till att regeländringar som ökar skolhuvudmännens möjligheter att flytta elever.

Annika Eclund
Riksdagsledamot och ordförande i Kristdemokraternas skolpolitiska arbetsgrupp

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm