Folkhögskola

Unga i sysselsättning efter studiemotiverande kurs

Studiemotiverande folkhögskolekurser vänder sig till unga arbetslösa utan gymnasiebetyg. Ny statistik från Folkbildningsrådet och Arbetsförmedlingen visar att insatsen har gett resultat. Drygt hälften av kursdeltagarna går vidare till studier eller arbete.

Studiemotiverande folkhögskolekurser

Satsningen vänder sig till arbetssökande ungdomar 16-24 år som saknar slutbetyg från grundskolan eller gymnasiet. Sedan 2013 omfattar den även arbetssökande över 25 år som saknar gymnasiala slutbetyg.  

Arbetsmarknadspolitisk insats som erbjuds via Arbetsförmedlingen
 

Från undersökningen 
•    88 procent tycker att deras förväntningar på kursen uppfyllts 
•    72 procent har blivit motiverade till fortsatta studier
•     51 procent har fått ökat självförtroende
•    92 procent skulle rekommendera sina vänner att delta i en studiemotiverande kurs
•    80 procent tycker att de fått bra stöd av sina lärare 

För den som hoppat av gymnasiet är det svårt att få jobb. Omkring 30 000 ungdomar som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen saknar slutbetyg från gymnasiet. En arbetsmarknadspolitisk åtgärd som pågår mellan 2010 och 2014 är så kallade studiemotiverande folkhögskolekurser. 

Nu visar statistik från Arbetsförmedlingen och Folkbildningsrådet att hälften av de som läste kursen 2012, ett år efter avslutad kurs, antingen studerade eller arbetade. Fyra av tio fortsatte med studier av något slag varav drygt 30 procent på folkhögskola. 

Britten Månsson-Wallin, generalsekreterare på Folkbildningsrådet är mycket nöjd med resultatet.
 
– Från början funderade vi nog över om det verkligen skulle var möjligt. Kan man på tre månader vända tidigare besvikelser och ointresse till en positiv inställning till studier? När vi nu ser att 50 procent av de som gått kursen faktiskt gjort en rejäl förändring av sitt liv så är det så klart fantastiskt. 

Den studiemotiverande kursen består av 3 månaders heltidsstudier på en folkhögskola. Mycket handlar om att validera vad studenterna redan kan. Kursen förbereder även studenterna för fortsatta studier och visar på hur de skulle kunna slutföra sina kurser. 

– Jag tror att det som motiverar är att man lägger så stort fokus på att ta reda på vad studenterna faktiskt kan och inte bara fokuserar på det de inte kan. Nu motiveras studenterna att slutföra det de inte kunnat slutföra tidigare, säger Britten Månsson-Wallin. 

I år hålls kurserna för femte året. Till och med 2013 hade 13 500 unga vuxna deltagit, i år deltar 8000. Från början riktade sig satsningen till 16-24 -åringar men sedan förra året vänder sig kurserna även till äldre arbetslösa.

Folkbildningsrådet har frågat kursdeltagarna om deras inställning till kursen. 469 studenter, vid 70 folkhögskolor svarade. NIo av tio svarade att de skulle rekommendera kursen till andra. 

– Studenterna uppskattar upplägget, att studierna är individuella och att man tar hänsyn till var och ens förutsättningar, säger Britten Månsson-Wallin. 

I undersökningen framkommer också att kursdeltagarna är positiva till valideringen och att de får tydlig information kring vad de kan läsa sen.  
 
– De lyfter också fram att det är viktigt att de träffar andra i samma situation och att de peppar varandra. Och så ger de stora lovord till lärarna.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm