Utbildningsminister fick surfplatta

Niels Paarup-Pedersen reagerade på utbildningsministerns uttalande om att han blev provocerad av att barnen skulle lära på läsplattor i Sollentung. För att göra något åt det samlade han in pengar i en crowdfunding via sociala medier till en surfplatta till Jan Björklund och deltog i ett seminarium kring it-utvecklingen i skolan på onsdagen.

Surfplattan är fylld med undervisningsappar och överlämnades på tisdagskvällen. Niels Paarup-Pedersen drivet ett företag och arbetar med samhällsanalys och pr och har alltid varit intresserad av skolan.

– I februari bestämde jag mig för att starta en crowd-funding via sociala medier. Det var efter att jag hört utbildningsministern säga att han blev provocerad av att barnen skulle lära sig läsa på en läsplatta i Sollentuna kommun. Hans uttalande gjorde mig provocerad och jag bestämde mig för att göra något åt det. 50 personer bidrog med pengar, men hela 10 000 besökte sajten, berättade Niels Paarup-Pedersen för skolvärlden.se.

– I går fick jag ge plattan till en statssekreterare, Björklund ville inte ta emot den personligen. De verkar ha blivit lite sura på mig, vilket är tråkigt för det var inte alls mitt syfte.

Den överlämnade surfplatten dök upp i samtalet under ett seminarium om den digitala utvecklingen på onsdagen i Almedalen. Enklast sammanfattas samtalet med att en strategi och ett tydligt ledarskap för den digitala utvecklingen i skolan fortfarande efterlyses. Arrangör för seminariet var Microsoft och med den något provokativa rubriken ”Behöver utbildningsministern en egen surfplatta?”

Goda exempel efterlyses ofta och här fick Väsby kommun utgöra ett sådant. Kommunstyrelsens ordförande Per-Erik Kanström berättade om den medvetna satsningen kommunen gjort för att locka eleverna att stanna kvar i kommunen, trots det fria skolvalet. Den digitala miljön i den nya skolbyggnaden har varit ett av verktygen. Simon är elev på Väsby Nya Gymnasium:

– Vi har till exempel en helpdesk där elever hjälper andra elever och lärare. Det fungerar mycket bra, sa han. Under debatten konstaterade Bertil Östberg, utbildningsdepartementet, att likvärdigheten är ett problem men att även it-satsningar måste tänkas igenom så att lärarna vet hur tekniken kan utnyttjas.

Eva Pethrus, från Microsoft som är en av flera samarbetspartners med Väsby kommun, fyllde på:

– Ledningen på skolan måste också vara med. Lärarna måste få stöd från ledningen annars blir det omöjligt. Per-Erik Kanström var delvis inne på samma spår: – Det går ju inte längre att locka elever med en dator i marknadsföringen. De är smartare än så.

Det pågår en hel del erfarenhetsutbyte, vilket alla instämde var viktigt. Telenor driver till exempel ett projekt där eleverna först tränas under en dag kring upphovsrätt, källkritik och sociala medier. Därefter får de utbilda sina lärare och andra elever. På vissa skolor har dessa elever även utbildat föräldrar.

– Det svåra är att förändra ledarskapet, det är en utmaning. Vi behöver bli bättre på att lära av varandra, sa Bertil Östberg.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm