no
Avhandling

Väck intresse med verkliga exempel

Mer verklighetsbaserad undervisning och större förståelse för ämnenas värde i arbetslivet kan öka elevernas intresse för NO och teknik. Men lärarna behöver kompetensutveckling, stöd och tid för att förändra sin undervisning. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

En inlärningsmiljö som inspirerar, där eleverna får arbeta både praktiskt och teoretiskt med uppgifter som de kan relatera till, kan öka elevernas intresse för NO och teknik, enligt en färsk avhandling.

– I en entreprenöriell lärmiljö uppmuntras eleverna att komma på egna lösningar, gärna i grupp, till problem som liknar eller är riktiga uppdrag som man kan möta i arbetslivet eller som samhällsmedborgare. Elevernas självkänsla växer när de känner att deras tankar och idéer har betydelse, säger forskaren Helena Sagar, som har disputerat vid Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

I sin studie har Helena Sagar intervjuat ett sjuttiotal lärare vid olika tillfällen under 2,5 år. Lärarna har även deltagit i en kurs om hur man skapar en entreprenöriell lärmiljö.

Resultatet visar att lärarna behöver stöd från skolledningen, tid och kompetensutveckling för att lyckas förändra sin undervisning. Ekonomi, skollokaler, lokala kursplaner och fackliga frågor upplevs också som hinder för att utveckla undervisningen.

Att få stöd av sina kollegor betyder enligt studien mycket för lärarens utveckling, och på samma sätt kan kollegialt motstånd hindra lärarens utveckling.

För att uppnå ett gott kollegialt stöd menar Helena Sagar att det är värdefullt att ta hänsyn till olika lärares kompetens och personliga aspekter när man sätter ihop ett lärarlag, och inte enbart till ämneskompetens.

Här finns hela avhandlingen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm