snacket

Våga släpp in kreativiteten!

I skolan måste kreativiteten få ta plats. Det var seminariepanelen på bokmässan helt övertyga om är vad vi behöver för framtiden. Panelen bestod av Louise Hoffsten, sångerska, Simon Kyagar, forskare vid KI, samt Martin Widmark, lärare och författare.

I Kina utgick det i förra veckan ett påbud från regeringen att skolan måste lyfta fram kreativiteten, att de kinesiska skolorna inte bara kan lära ut gamla kunskaper. Det berättade Marin Widmark som just besök Kina och kallade kreativiteten en riktig demokratibubblare.

Den svenska skolan behöver också öppna för kreativiteten, inte dämpa och heller inte styra för mycket. Men:

– Vi pedagoger måste våga styra en del, sätta vissa ramar och begränsa sandlådan, sa Martin Widmark, lärare och författare.

Han beskrev en bildlektion där läraren ger eleverna helt fritt spelrum, att jobb hur de vill, med vilka material de vill och var som helst:

– Då kommer inget ut alls. Men ge dem en liten pappersbit, en nyvässad penna och be dem rita ett hus på 3,5 minuter från och med nu. Då börjar de jobba direkt.

Att vara tillåtade är dock det viktigaste:

– Vi får inte stänga ute någon. Den som tycker att matte är roligt men inte är så duktig ska också få uppmuntran.

Simon Kyaga forskar kring kreativitet, som han själv säger inte alls är lika hett som att forska kring intelligens, och undersöker sambandet mellan kreativitet och psykiska sjukdomar, som schizofreni och bipolära diagnoser. Han har också jämfört revisorer och konstnäer, vars kreativitet har stor skillnad.

Men vad är egentligen kreativitet? Simon Kyaga svarade:

– Det är att skapa nytt och meningsfullt. Och handlar både om personligheten, processen och produkten.

Han menar att kreativitet är något av ett ensamarbete och att forskningen till exempel visar att så kallad brainstorming aldrig ger några riktigt bra lösningar.

Martin Widmark invände:

– Men vi är ju världsbäst i Sverige på grupparbete och vi behöver jobba i grupp.

Panelen enades om att vi nog behöver både och.

– Vi behöver också göra olika saker, ett slags växelbruk säger jag som har mina rötter i jordbruksbygden i Östergötland, sa Louise Hoffsten.

Hon berättade om  uppväxten i en kreativ familj men också hur tonåren begränsade hennes kreativitet, att det gällde att vara ”ordentlig och duktig”. Idag bejarka hon dock sin kreativitet fullt ut.

– Jag har alltid fått höra att jag är så splittrad. Men jag svarar att jag är sångerska även om jag kan sjunga visor ibland och inte alltid bara kör blues.

Forskaren i panelen, Simon Kyaga, tyckte att det är märkligt att skolan inte öppnar upp mer för kreativitet eftersom det blir allt viktigare i dagens samhälle:

– Skolan måste bestämma sig för att premiera kreativitet. Även om det nog är en utmaning för lärarna med kreativa elever.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm