helenavonschantz
Debatt

”Vi måste tro att eleverna kan språk”

Härom veckan röstade Folkpartiets landsmöte bort språkval SV/EN. Utformningen av förslaget är inte klar, men de av forskare och skolmyndigheter kritiserade SV/EN-grupperna ska bort och likaså möjligheten att hoppa av moderna språk. Det här är en viktig seger för oss språklärare om det blir verklighet. Vem vill undervisa en kurs där eleverna när som helst kan hoppa av? Hur kan tonåringar förväntas stanna i en kurs med läxor och krav om man kan välja ett alternativ utan någondera? Hur ska man lägga upp en kurs, under sådana förutsättningar? Ribban lågt så att eleverna stannar, men inte når målen, eller lägga den där den ska vara och räkna med avhopp?

Men framför allt är det här en seger för eleverna. Bättre chanser att få jobb i Sverige, bättre chanser att få jobb någon annanstans om jobben i Sverige tryter. Språkkunskaper öppnar möjligheter, skärper hjärnan och förstärker det egna språket. Med den här reformen blir det färre elever som får viktiga framtidsdörrar stängda. Dessutom minskar risken för skoltrötthet. En skola där man lär sig mycket och upplever variation ger lust och utveckling.

Något som också är viktigt för elevernas lust och utveckling är högt ställda förväntningar. Även om den aviserade reformen är ett stort steg i rätt riktning kvarstår de negativa attityderna och förväntningarna när det gäller språkämnet. Alla ska inte behöva läsa språk, alla har inte förutsättningar att lära sig språk, alla behöver inte kunna språk – där har vi tre föreställningar som sätter krokben för våra elever. Tyvärr är det inte sällan vi språklärare själva som räcker ut det krokbenet. Ibland för att vi inte tror våra elever om bättre och vill skydda dem från misslyckanden. Ibland för att skydda oss själva – små grupper av motiverade elever är lättare att hantera än vanliga högstadieklasser. Men mest kanske ändå för att även vi är en del av samhället. Den negativa attityd till flerspråkighet som vuxit sig fram i Sverige påverkar oss språklärare så att vi själva börjar ifrågasätta våra ämnen och våra möjligheter att lyckas med våra uppdrag.

Vi språklärare behöver bättre förutsättningar att lyckas och trivas i vår profession. Vi behöver fortbildning, ämnesnätverk och organisatoriska förutsättningar att bedriva undervisning som leder till full måluppfyllelse för eleverna. Men vi behöver också fundera över vår egen del i att elever hoppar av och misslyckas. Tror vi att alla elever kan nå målen i moderna språk? Tar vi ansvar för våra elevers måluppfyllelse och motivation för ämnet?

När det fullständiga förslaget utformas hoppas jag att enskilda skolor och huvudmän kommer att erbjudas valfrihet. Valet att erbjuda alternativ till moderna språk, eller att erbjuda enbart moderna språk. Vinsterna skulle både vara en välbehövlig signal när det gäller betydelsen av flerspråkighet och forskningsunderlag när det gäller precis hur mycket nya språk stärker de föregående och förbättrar den kognitiva förmågan. Vinner eleverna på att kunna välja bort språk, eller förlorar de på det? Den frågan förtjänar ett underbyggt svar. Men ska svaret bli det rätta måste vi språklärare möta upp med höga förväntningar både på oss själva och på våra elever.

Helena von Schantz
Ordförande för Språklärarnas riksförbund

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm