Debatt Hur ska it integreras i skolarbetet? Frågan är inte ny, men återigen aktuell i och med att Digitaliseringskommissionen lämnat sitt slutbetänkande. I Stockholms stad lägger vi nu in en högre växel för att utveckla it-användningen i våra skolor. Det är bland annat genom skolutveckling av det slaget som vi kan göra skolan mer likvärdig. Det skriver Lotta Edholm, skolborgarråd, och Anders Carstorp, utbildningdirektör.
Sverige ligger i Europatopp vad gäller tillgång till modern teknik i skolan. Sedan 2008 har antalet elever per dator i grundskolan nästan halverats. Men fortfarande hamnar Sverige efter i användningen av it i skolarbetet. Hela 16 procent av de svenska eleverna i årskurs 8 använde under förra året aldrig eller nästan aldrig datorer under lektionstid. Och fortfarande tycks datorerna främst användas till att skriva, söka information och i någon mån göra presentationer.
Enligt Digitaliseringskommissionen anser många lärare att de saknar kompetens inom området. Och detta pekas också ut som en viktig orsak till den låga it-användningen i undervisningen. Digitaliseringskommissionen föreslår därför att en nationell satsning genomförs för att lyfta lärarnas digitala kompetens. Det är bra, men det finns ingen anledning att vänta på att en sådan satsning ska genomföras. I Stockholm går vi före, och gör redan nu det kommissionen efterfrågar.
Under hösten 2013 och början av våren har Stockholms stad genomfört en omfattande satsning för gymnasieskolor i egen regi: 9 186 gymnasieelever i 25 kommunala gymnasieskolor har fått en egen dator eller iPad. Vi har valt att kalla det 1:1-satsningen (en dator till varje elev). De fristående skolorna får också del av satsningen men bestämmer själva hur de ska använda pengarna.
Målet med 1:1-satsningen är att it ska vara ett naturligt redskap i lärandet som är tillgängligt för alla. För att satsningen ska lyckas är det viktigt att hela tiden ha pedagogiken i fokus. Varje skola har därför tagit fram en egen målbild och handlingsplan. Rektorerna får inom ramen för 1:1-satsningen stöd för att organisera och leda utvecklingen. Lärarna får möjlighet att utveckla sin pedagogiska kompetens med stöd av digitala verktyg.
Inom ramen för it-strategi för bättre lärande i Stockholms stads skolor arbetar utbildningsförvaltningen med en rad åtgärder för att effektivisera och utveckla både det administrativa och det pedagogiska it-stödet:
Effekter av 1:1-satsningen måste självklart ses på lång sikt. Det finns redan nu intressanta iakttagelser kring den förändrade undervisningen när alla elever har tillgång till en egen dator. Lärare och elever kan nu enklare kommunicera med varandra. Vi har också etablerat en central supportfunktion som eleverna själva kontaktar. Lärarna behöver alltså inte längre lägga tid på att lösa varje enskild supportfråga utan kan fokusera på pedagogiken.
Allt detta kommer att skapa förutsättningar för lärare att dagligen integrera it i undervisningen. Vi tror på våra lärares förmåga att utveckla undervisningen med digitala verktyg. Elevernas lärande och måluppfyllelse är det viktigaste i 1:1-satsningen. Alla krafter i vår samlade organisation behöver nu vara inställda på att samverka för att nå dessa mål.
Lotta Edholm, skolborgarråd (FP) i Stockholms stad
Anders Carstorp, utbildningsdirektör i Stockholms stad