Öppen utfrågning

”Viktigast är att ha höga förväntningar på eleverna ”

Ha höga förväntningar på alla elever oavsett bakgrund och locka de bästa lärarna till de tuffaste klassrummen. De råden ger Andreas Schleicher, OECD:s utbildningschef, för att höja resultaten i den svenska skolan. 

I samband med att OECD-analysen av den svenska skolan presenterades hölls en öppen utfrågning i Riksdagen för utbildningsutskottets ledarmöter. OECD:s chef för utbildningsfrågor, Andreas Schleicher, pekade på en rad aspekter som utmärker ett framgångsrikt utbildningssystem. Bland annat lyfte han utbildningssystemets roll för att alla barn ska kunna lyckats, oavsett bakgrund. 

I Sverige har likvärdigheten minskat. Andreas Schleicher menade att en av de viktigaste utmaningarna som det svenska utbildningssystemet står inför är att hjälpa de barn som har sämre förutsättningar att lyckas. 

– Det som är intressant med Pisa är att det visar att detta går att uppnå. I Östasiatiska länder lyckas även de elever som kommer från en socioekonomiskt sämre bakgrund, sa Andreas Schleicher och fortsatte.

– Pisa-resultatet visar att varje genomsnittlig elev kan göra bra ifrån sig i matematik. Att prestera väl i ämnet är inget som kräver en speciell gen eller föräldrar från en specifik samhällsklass. 

En annan aspekt av likvärdigheten som Andreas Schleicher lyfte som viktig i det svenska fallet är att bristen på komptenta lärare är en större i skolor i socioekonomiskt mer utsatta områden. I de länder som lyckas bäst är man bra på att locka de bästa lärarna till de tuffaste skolorna.

– I Sverige händer precis det motsatta. De mest talangfulla lärarna hamnar i de skolor där det är enklast att undervisa. Det svenska utbildningssystemet lyckas inte mobilisera talangerna dit de bäst behövs.
 
De länder som har höga resultat utmärks också av att man har höga förväntningar på varje elev och det finns inte någon acceptans för att vissa grupper av elever halkar efter. I dessa länder är elever också införstådda med att framgång hänger ihop med den egna insatsen. Man har till exempel frågat eleverna hur man blir framgångsrik i matematik. 

– Många svenska elever svarar att det handlar om talang, att det hänger på läraren eller på läroboken. Alltså saker som eleverna själva inte kan styra över. Om vi däremot ställer samma fråga till kinesiska studenter svarar 9 av 10 att om de verkligen försöker hårt så kommer de med lärarens hjälp att lyckas.

Andreas Schleicher menar att det säger något om de olika systemen. 

– Om du jämför Sverige med Östasien så visar det att många elever i Sverige inte ser att de äger sin egen framgång. De lägger ansvaret någon annanstans och säger ”jag hade otur”, det tror jag är en orsak till de sämre resultaten, säger Andreas Schleicher till Skolvärlden. 

Om du skulle ge ett råd till den svenska skolan, vad är viktigast?
– Att ha höga förväntningar på eleverna. Man måste visa att man förväntar sig att alla elever, oavsett socioekonomisk bakgrund, kan gör bra ifrån sig. Och så måste man göra det attraktivt för de bästa lärarna att söka sig till klassrummen med störst utmaningar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm