mia_smith_betyg

Mia Smith undervisar i engelska och tyska på Vallhamra skola 7–9 i Partille .

Betyg

660 lärare i upprop: Provbetyget lurar elever och föräldrar

Mer än 660 lärare har gått samman i ett upprop om hur det sammanvägda betyget på nationella proven lurar elever i engelska. Nu kräver lärarna en förändring.
– Det enstaka provbetyget är källan till väldigt mycket frustration, säger engelskläraren Mia Smith som är en av alla lärare som står bakom inlägget. 

660 engelsklärare runt om i Sverige är bestörta över hur det sammanvägda betyget på de nationella proven riskerar att lura elever och föräldrar till att tro att eleven ska ha ett högre betyg än vad eleven i själva verket kommer att få. 

Så här skriver man på DN Åsikt om problemet:

”I år ställs problemet på sin spets då Skolverkets nya riktlinjer säger att provbetygen på nationella prov särskilt ska beaktas. I våra bedömningsanvisningar kan man läsa: ”Provbetyget […] sammanfattar de kunskaper eleven har visat i det nationella provet. Resultatet på det nationella provet ska särskilt beaktas vid betygsättningen”.

Hur vi ska kunna göra det när principerna för sammanvägning av det nationella provets provbetyg och principerna för betygssättning inte stämmer överens? Det är även provbetyget som används i förhållande till elevernas slutbetyg när Skolverket publicerar statistik.

En elev som på nationella proven når B på att tala, C- på läs- hörförståelse och E+ på att skriva får det sammanvägda provbetyget C. Enligt principerna för betygsättning måste eleven ha uppfyllt alla delar av kunskapskravet för att nå C i slutbetyg. Eleven i exemplet kommer troligen få D i slutbetyg.

En elev som på nationella provet når E+ på att tala, C+ på läs- hörförståelse och F på att skriva får det sammanlagda provbetyget D. Enligt principerna för betygsättning ska alla delar av kunskapskravet vara uppfyllt på E-nivå för att eleven minst ska kunna få slutbetyget E. Eleven i detta exempel kommer att få F i slutbetyg om det är så att även övrigt bedömningsunderlag varit bedömt som F.”

Detta menar lärarna leder till en situation som för med sig en stor risk för missförstånd och en stor fara för att föräldrar kontaktar rektor och trycker på för att det nationella provet ska väga tyngre.

”En rektor som inte är lika påläst säger till föräldern att det nog har blivit ett missförstånd, pratar med läraren, säger att nationella provet ska särskilt beaktas och att det är rektors ansvar att det inte finns omotiverade avvikelser. Läraren känner sig pressad av rektor och väljer att sätta ett E”.

Mia Smith undervisar i engelska och tyska på Vallhamra skola 7–9 i Partille och är en av alla lärare som står bakom inlägget. 

– Vi har fått tydligare direktiv i år att de nationella proven ska väga tyngre. Problemet blir att många arbetsgivarparter helt enkelt missförstår systemet och hävdar att vi gör fel, för de vet inte hur våra nationella prov fungerar, säger hon. 

– Vi lärare kan hantera själva provet och koppla det till våra kunskapskrav. Men de som inte är insatta i detaljerna, eller som inte är insatta i vårt betygsystem, ser bara en siffra som provbetyg och en siffra som betyg och ifrågasätter varför det inte är samma. 

Vad behöver förändras? 

– Det är provbetyget som behöver tas bort. De nationella proven tycker vi är jättebra, och det är lärarkåren överens om. Men det är just den här sammanvägningen av de fyra olika delarna till ett provbetyg som missleder både föräldrar, elever, politiker och arbetsgivarparter att tro någonting som inte stämmer överens med verkligheten, säger Mia Smith. 

I en Facebook-grupp för engelsklärare har frågan om hur de nationella proven lurar elever och föräldrar diskuterats under en längre tid. Lärarna menar att risken för ökad betygsinflation och att lärarna utsätts för högre press och stress är överhängande så länge bedömningsprinciperna för nationella proven och betygsättningsprinciperna inte stämmer överens.

– Har du meddelat det här betyget då kommer föräldrarna att konfrontera dig och säga: ”men det står ju här att mitt barn har fått ett C, varför får mitt barn inte C i betyg?” 

Har du själv drabbats av att en förälder konfronterat dig utifrån provbetygen?

– Inte utifrån provbetygen, för jag meddelar inte dessa. Jag meddelar resultaten från respektive delprov och sedan håller jag tyst om själva provbetyget. Jag nämner inte ens att det existerar, säger Mia Smith.

I Facebook–gruppen fortsätter diskussionerna varje dag och lärare vittna om att de känner sig pressade av rektorer att sätta högre betyg än vad elever bör ha. 

– Det är väldigt många lärare som håller med om det här. Just det enstaka provbetyget är källan till väldigt mycket frustration. 

Om det fortsätter på det här sättet, vad får det för konsekvenser för lärarna? 

– Man tappar förtroendet för huvudmännen. Vi får höra att vi absolut ska följa vissa riktlinjer för betygssättning och sedan ska vi följa andra riktlinjer för nationella prov-hantering. Sedan ska vi på något vis få dessa att synka. När vi inte får det får vi höra att det är vi som gör fel. Det är för motstridigt, säger Mia Smith.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm