tangentbord-dator-712

8 av 10 lärare vill använda it mer

Det är betydligt fler datorer i skolan och lärarnas it-kunskap ökar, men skillnaderna är stora och många lärare efterfrågar kompetensutveckling och tid. Det är några slutsatser i två rapporter om it i skolan – en från Lärarnas Riksförbund och en från Skolverket.

Skolvärlden berättade nyligen om it-användningen i Sveriges skolor, jämfört med andra länder, och tittade närmare på framgångsfaktorer för it i undervisningen.

Lärarnas Riksförbund släpper nu en undersökning om it i skolan, som bekräftar och vidgar resonemangen. På några år har andelen lärare som har tillgång till en egen bärbar dator ökat från 65 procent till knappt 90 procent, och lägger man till egna fasta datorer är det nästan alla. Knappt hälften uppger att eleverna har tillgång till egen dator och här är skillnaderna stora mellan skolorna. I studien ingår drygt 1700 lärare inom grundskola, gymnasium, särskola och vuxenutbildning, som svarat på en e-postenkät.

Skolverkets rapport om it-användningen pekar i samma riktning, men här är andelen lärare med egen dator något lägre – tre av fyra lärare – vilket delvis skulle kunna förklaras av att Skolverket gjort postalenkäter. Andelen elever med dator är högre på gymnasiet än grundskolan.

I Lärarnas Riksförbunds rapport använder mer än hälften av lärarna it i undervisningen på mer än hälften av lektionerna. Yngre lärare tenderar att använda it mer, men det är också vanligare i språk- och SO-undervisning än i naturvetenskapliga och praktisk-estetiska ämnen.

Samtidigt uppger åtta av tio lärare att de skulle vilja använda it ännu mer. Vad som hindrar dem är framför allt att arbetstiden inte räcker till för att ta in ytterligare ett planeringsmoment. Detta stöds också av Skolverkets färska rapport om lärares arbetstid, där majoriteten ansåg att de hade för lite tid till undervisningsplanering. Ett annat hinder för ökad it-användning, enligt Lärarnas Riksförbunds rapport, är behovet av kompetensutveckling inom it. Här säger tre av fyra lärare att de i någon eller stor utsträckning vill ha mer fortbildning.

Det stöds av Skolverkets rapport, där och över hälften av lärarna anser sig ha ganska stort eller stor behov av kompetensutveckling inom it. En tredjedel av rektorerna anser att de inte har tillräcklig kompetens för leda skolans it-strategiska arbetet.

Av grund- och gymnasielärarna saknar hela 70 procent också tillräckligt pedagogiskt it-stöd på skolan och generellt sett saknar flertalet lärare tillräckligt tekniskt stöd.

Samtidigt är andelen som anser sig allt fler lärare ha bra it-kompetens, och bland den femtedel som har mindre bra it-kompetens finns många som inte har en egen dator. Framför allt efterfrågas fortbildning av it som pedagogiskt verktyg och hur man kan förebygga kränkningar och nätmobbning. Trots att nya läroplanen betonar att eleverna ska lära sig kritisk granskning och källkritik, uppger nästan en tredjedel av eleverna att de inte undervisas i det.

När Lärarnas Riksförbund frågar vad lärarna använder it till i undervisningen svarar merparten informationssökning för elever, men också för att engagera elever och variera elevernas redovisningsformer. Fler än fyra av fem lärare anger att it har förbättrat deras undervisning i stor eller någon grad. Hälften av lärarna uppger att it har bidragit till högre måluppfyllelse för eleverna. Framför allt gynnar it de högpresterande eleverna och elever med läs- och skrivsvårigheter eller andra inlärningssvårigheter, något som stöds av Skolverkets rapport.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm