Debatt

”Demokratiska värderingar i Kunskapsskolans saudiska skolor – en omöjlig ekvation”

Saudi kunskapsskolan

Hur gör Kunskapsskolans lärare i de saudiska skolorna när frågor om äktenskapsbrott, homosexualitet, häxeri som alla är belagda med dödstraff diskuteras i klassrummen? frågar sig debattörerna.

| Foto: Shutterstock

”Det är omöjligt att förena den statliga wahhabismen i Saudiarabien som står för extrema tolkningar av islam med de värderingar som gäller för svensk skolutbildning”, skriver debattörerna med anledning av Kunskapsskolans etablering i landet.

För någon månad sedan hälsade Kunskapsskolan Sverige sina nya och gamla elever välkomna till ett nytt läsår i Sverige. I Sverige står skolkoncernen upp för värderingar som demokrati och alla människors lika värde – som är ett krav i den av Sveriges riksdag demokratiskt antagna läroplanen.

På ett annat ställe i världen, släpas en kvinna ut för att halshuggas, dömd för häxeri. Ett straff som fortfarande tillämpas Saudiarabien i enlighet med wahabbismen och dess världsbild och dess tolkning av Islam. Samma fundamentalistiska ideologi som kunskapsskolan i praktiken accepterar, helt utan protest, för att få tillgång till landets lukrativa skolmarknad.

För fem år sedan startade Kunskapsskolan bygget av privata avgiftsfinansierade skolor i Saudiarabien. Målet var att inom några år ha skolor i flera saudiska städer med sammanlagt 6500 elever.

Peje Emilsson ägare av kunskapsskolan har kunnat göra detta tack vare sina goda relationer med den saudiska regeringen. I en vänskapligt hållen intervju på Youtube gjord av Ulla Hamilton, friskolornas riksförbund – som för övrigt gillar detta projekt och tycker att Peje Emilsson borde få ”applåder” istället för kritik – skryter han med sina goda kontakter med den saudiska utbildningsminstern. Han säger att hans skolor där och i andra länder är en ”utbildning av den globala generationen”.

Att han utan problem kan berätta om sina relationer med en av de värsta diktaturregimerna i dagens värld talar för sig själv.

Kunskapsskolan i Saudiarabien hävdar att de verkar i en lång kunskapstradition inom landets religion ”itqan”. Det kan närmast översättas med att sträva efter gudomlig ordning, perfektion i allt man utför kopplat till yrkeslivet. I en wahabbitisk kontext handlar det förstås aldrig om att ifrågasätta landets medeltida diktaturs tolkning av koranen. Utan det är ett lösryckt försök från kunskapsskolan att sammankoppla Wahabbismen med Islams omfattande bidrag till vetenskapen under sekler, något som Wahabbismen aktivt motarbetat ända sedan Wahabbismen kom att bli statsreligion i Saudiarabien.

(Från Kunskapsskolan hemsida i Jedda, där de förklarar sin anslutning till ”itqan”)

Ett land där medeltida lagar och religiös dogmatism är så djupt rotade att det ses som en seger att kvinnor får köra bil eller cykla. En stat som piskar journalister hugger av kroppsdelar på sina medborgare som straff. En stat där bloggaren och liberalen Raif Badawi dömdes till tusen piskrapp för att han uttalat stöd för kvinnors rättigheter.

Hur kommer Kunskapsskolan agera när någon av deras elever eller lärare står anklagade för att ha propagerat för demokrati mot monarkin, i enlighet med de demokratiska ideal Kunskapsskolan säger sig värna genom den svenska läroplanen?

Hur gör Kunskapsskolans lärare i de saudiska skolorna när frågor om äktenskapsbrott, homosexualitet, häxeri som alla är belagda med dödstraff diskuteras i klassrummen? Kommer de då försvara den demokratiska rättsstatens principer mot den medeltida Saudiska diktaturen?

Kunskapsskolan i Saudiarabien ägs av Kunskapsskolan i Sverige tillsammans med den svenska försvarskoncernen Saab. Kunskapsskolan har gjort ekonomiska vinster på den skattefinansierade skolpengen. Vinster som nu används, direkt eller indirekt, för att göra vinster på privatskolor i Saudiarabien.

Det är omöjligt att förena den statliga wahhabismen i Saudiarabien som står för extrema tolkningar av islam med de värderingar som gäller för svensk skolutbildning. Det är tveklöst en omöjlig ekvation.

Magnus Ekblom, gymnasielärare och Göran Drougge, gymnasielärare, båda medlemmar i föreningen Elevintresse före vinstintresse

Fotnot: De religiösa delarna i artikeln är granskade av Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosfi vid Uppsala universitet.

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förts fram, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm