malin_0
En läsande klass

”Ett plakat vi står med – det här finns!”

I april släpptes antologin och lärarhandledningen ”En läsande klass”. Om initiativtagaren Martin Widmark får som han hoppas, ska den bidra till att vända den dåliga läsförståelsen hos svenska elever. Skolvärlden träffade en av författarna, mellanstadieläraren Malin Gonzalez, i Almedalen och fick ett samtal om ”En läsande klass” och läsundervisning. 

Malin Gonzalez jobbar som lärare i svenska, engelska och SO på Sätraskolan utanför Stockholm. En skola med många elever som inte har svenska som modersmål och som för tre år sedan hade stora utmaningar med läsinlärningen.

Men med en ny metod vände resultaten och tack vare den fick Malin Gonzalez också kontakt med Martin Widmark.

– Jag var med i ett nätverk för språkutveckling inom Stockholm stad och vår samordnare tyckte att jag skulle komma till utbildningsförvaltningen och berätta om vårt jobb med läsinlärning. Sedan bad hon oss komma tillbaka en gång till, och då hade hon med sig Martin Widmark.

Malins och kollegornas nya läsundervisning bygger på tre kompetenter: lässtrategier, inspirerade av Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse”, högläsning och dialog. De har också hämtat inspiration från Pauline Gibbons bok ”Stärk Språket, Stärk lärandet”.

– Vi såg direkt vilket fokus det gav i klassrummet, och eleverna tyckte att det var jätteroligt. Speciellt lässtrategierna ger en aha-upplevelse, det är ju så man tänker när man läser. Genom att kombinera högläsning med samtal i mindre grupper, kopplat till helklass, så väver man fram förståelsen av texten och eleverna får bearbeta den, berättar Malin Gonzalez.

Martin Widmark ville ha med Malin och hennes två kollegor i ”En läsande klass-projektet”.

– Eftersom materialet ska vara gratis att använda kunde vi inte välja en hel bok, vilket vi ofta gör annars. Så vi började leta texter och material som kan visa att så här kan man göra. Material som kan bli en inkörsport in i det här. Vi var tjänstlediga på halvtid i tre månader, då läste vi på mycket och hittade jättemycket bra grejer. Efter det jobbade vi heltid igen på skolan, och hemma på kammaren med ”En läsande klass”. Men det var lyxigt att som lärare får den tiden, att få fördjupa sig i forskning och lära sig nytt.

Har de andra lärarna på skolan börjat jobba som ni gör?
– Alla i hela lärarlaget läste Barbro Westlunds bok, men det var vi tre som nappade. Det är ett helt nytt sätt att jobba på, och nu har vi fått redskapen för att kunna göra det också. Våra lärare märker att de barn som kommer upp i högstadiet i dag har en helt annan förmåga med sig, de vill diskutera och ventilera saker, de är förberedda på ett helt annat sätt än de var för tre år sedan. Och vi ser att skillnaderna mellan tjejernas och killarnas resultat försvinner när man jobbar så här. Jag tror inte att man måste fortsätta arbeta med eleverna på exakt samma sätt som vi har gjort, men lärarna ska veta att eleverna har det här i sig. Jag tror att det kommer sippra ut till fler i lärarlaget och skulle gärna vilja ha ut det till ämneslärarna i NO och SO som jobbar mycket med text, och som märker att eleverna inte riktigt förstår och tycker att det är jättesvårt. Där skulle man kunna få in vår metod lite mer.

Vad tror du ”En läsande klass” kan göra för nytta för läsförståelsen i svensk skola?
– Jag hoppas ju att alla som möter den ska tänka, jaha, ja, så är det ju. Hela materialet är uppbyggd kring dialog, högläsning och strategier och alla tre är lika viktiga – det går inte att ta bort någon. Kunskapen har funnits sedan 1980-talet, men nu har vi skrivit ner det. Och tänk om du är nyexaminerad och får boken, det är ju fantastiskt, allt står ju där och det är bara att testa och har du jobbat länge är det bara att koppla in. Det är mest ett stort plakat vi står med: ”Det här finns, det här finns”.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm