blixtjpeg

”Fika tillsammans är skolutveckling”

Använd tiden smart, samarbeta kollegor emellan och hitta bra system att sortera alla papper.Under 90 minuter delade läraren och föreläsaren Magnus Blixt med sig av sina bästa klokskaper för att orka och utvecklas som lärare.

Ett höstblåsigt Malmö mötte deltagarna på Skoldagarna, som inleddes på måndagsmorgonen ute på Malmömässan i Hyllie i Malmö. Seminariet ”Orka mer och utvecklas som lärare” var i det närmaste fullspikat. Föreläsningen var lika mycket en hyllning till yrket som en lektion i att orka. Men det krävs att definiera vad jobbet egentligen är och att kanske inte alltid kräva fullständig perfektion.
– Det är bättre att ta ett steg i rätt riktning än att det går för fort. Allt kan inte bli perfekt, menade Magnus Blixt, och tvingade eventuellt morgontrötta lärare att piggna till när de fick svara på frågor som vad kärnan och syftet var i deras läraruppdrag.
– Fundera på vad som bör ingå och inte, och vad som ingår idag och inte gör det i vårt jobb. Ibland tycker jag att lärarna borde kaxa till sig och sätta stopp som kår, och säga att ”det där tänker vi inte göra”. Känn ansvar, men ta inte över andras ansvar. Det finns många skuldfällor för läraren att falla i, menade Magnus Blixt, som blandade högt och lågt i föreläsningen.

Ett tilltag som läraren
Marie Kinder från Havelidenskolan i Sölvesborg uppskattade.
– Han hade både med forskning och praktiska tips. Det gillade jag. Ofta brukar det vara antingen eller, sade Marie, som tillsammans med kollegorna Lisbeth Persson, Margareta Kulldorf, Madelene Persson och Catarina Södergren lyssnade på föreläsningen.
– Han tvingade en verkligen till att tänka efter att våga prioritera. Det är så lätt att man tar på sig för mycket, ansåg Lisbeth Persson strax efter föreläsningen.
Att använda tiden smart var en annan käpphäst från Blixt.
– Bara för att du kan göra en sak betyder inte det att du måste göra det. Använd tiden smart och säg ja till rätt saker.

Blixt varvade tips på fördjupning med handfasta råd samt exempel ur verkliga livet.   Bland annat finns forskning på att skolutveckling kan uppnås genom att fika tillsammans. Ett rön som väckte stor entusiasm.
– Det är då man kan få igång en diskussion om arbetet och jobba mer tillsammans, det leder till utveckling. Så det finns alltås stöd i forskningen för att det är nyttigt för skolutvecklingen att fika tillsammans! avslutade Magnus Blixt.
 

Kommentera