jensinger_fjarr

Edward Jensinger, rektor på NTI Gymnasiet i Lund, är imponerad av lärarna på skolan.

| Foto: NTI Gymnasiet/Shutterstock
Stängd skola

Här är lärarledd fjärrundervisning i full gång

När regeringens besked att skicka hem gymnasieeleverna kom visste alla på NTI Gymnasiet i Lund redan vad de skulle göra.
– Det var som att trycka på en knapp, säger rektor Edward Jensinger.

Olika huvudmän var olika förberedda på att hantera tisdagens rekommendation att gå över till att bedriva all undervisning på gymnasieskolor, högskolor, universitet och yrkeshögskolor på distans. Skolvärlden skrev då till exempel om Malmö stad där gymnasielärarna inte visste någonting om hur det hela ska genomföras.

På NTI-gymnasiet i Lund däremot har man förberett sig i ett par veckor på det rådande scenariot, och varken lärare eller elever blev tagna på sängen.

– Alla klasser är i full gång sedan 8.30 i morse. Jag har målat fan på väggen och sagt att ”det här kommer nog” så alla var beredda, säger skolans rektor Edward Jensinger till Skolvärlden på onsdagen.

Det som alla klasser är i full igång med inte är distansundervisning som handlar om att eleverna får uppgifter att lösa på egen hand, utan om en variant av fjärrundervisning: lärarledda lektioner via länk i realtid och enligt det vanliga schemat. En avgörande skillnad enligt Edward Jensinger.

– De ska arbeta under lektionstid. Alla lärare håller alla sina lektioner enligt schema hela tiden. Varenda lektion genomförs. Eleverna ska ha en så fyrkantig tillvaro som möjligt där hemma, inga sovmorgnar och annat, säger han.

Hur kunde ni växla om så snabbt?

– Dels är vi en teknikskola, så personalen är digitalt kompetent. Men framför allt har vi förberett oss under ett par tre veckor, gått igenom vilka verktyg vi ska använda och hur vi ska agera. Så alla lärare var med på exakt vad vi ska göra. Det har gått otroligt bra, jag är djupt imponerad av personalen. Lärarna har verkligen insett läget, borrat ner huvudet och jobbat. Nu måste vi runt omrking se till att de överlever omställningen och får allt stöd de behöver.

Personalen har använt tiden till att förbereda sig på två sätt: de har lärt sig tekniken som krävs för hålla lektioner över videolänk, och de har justerat sin lektionsplanering.

– Jag meddelade lärarna för 2-3 veckor sedan att nu måste de börja ställa om planeringen av undervisningen för att kunna bedriva den i fjärrmodell. Det tog min tekniskt kunniga personal en halvtimme att lära sig videoverktyget, men det har tagit mer tid att ställa om sin undervisning, säger Edward Jensinger.

Som alla andra skolor finns även här ett antal elever i behov av särskilt stöd, där rutiner och tydlighet kan vara extra viktigt. Även de har förberetts på förändringen och organisationen ska kunna ta hand om svårigheter som kan uppstå.

­– Vi har varit väldigt tydliga hela vägen. Och i början här nu så är det faktiskt inte bara svårt. Flera av våra elever som befinner sig inom austismspektrat fungerar faktiskt bättre på länk än i klassrummet. Lärarna fokuserar nu på undervisning, och de rapporterar till oss andra i elevhälsoteam och så vidare när något inte stämmer. Vi ringer upp vårdnadshavare och kollar läget. Till min glädje är det bara tre elever som missat någon lektion hittills – och en av dem var på grund av strömavbrott. Det får anses vara giltigt skäl.

Hur gör ni med praktiska ämnen?

– Det är jättesvårt, det är den stora problematiken. Vi har praktiska ämnen där kan eleverna filma sig själva när de utför saker och skicka till lärarna, medan andra saker är i princip omöjliga, som simulationer. Vi försöker lösa det, säger Edward Jensinger.

Elevernas tekniska förutsättningar att jobba hemifrån har inte varit något hinder, alla elever på skolan tycks ha wifi hemma.  

– Vi tillhandahåller lokalerna här om någon saknar det och kan ta sig hit utan pendling. Men vi ju inte det, vi vill ju att de håller sig hemma och inte riskerar att sprida smitta.

Edward Jensinger är kritiskt till att det på flera ställen runt om i landet ännu råder oklarhet i hur man ska genomdriva regeringens rekommendation.

– Vissa förvaltningar och huvudmän verkat inte ha tänkt på det i tillräckligt stor omfattning.

Har du några lärdomar att dela med dig till dem som är lite på efterkälken?

– Jag tror att man måste tänka på tre saker. Ett, man måste säkerställa att man håller schemat. Två, om lärarna inte behärskar tekniken måste man akut utbilda dem i det här och nu. Om det innebär att man måste stänga skolan ett par dagar så får man göra det. Tre, i möjligaste mån måste lärarna jobba kollegialt och stötta varandra. Vissa har lättare för det här än andra, och det är ingen tävling utan vi måste göra good enough i ovanlig situation. Då måste vi hjälpas åt.

Hur länge kan ni driva skola på det här sättet?

– Saker och ting knatar på. Trots det eländiga läget känns det ganska bra. Nu är det tidigt, men jag skulle säga att vi kan ha det så här – bortsett från de praktiska momenten – fram till sommaren. Det skulle vi nog överleva, säger Edward Jensinger.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm