Dokument

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

15-åringen eslöv

En 15-årig elev misstänks för knivattacken mot en lärare på Källebergsskolan i Eslöv i mitten av augusti.

| Foto: Polisen

Skolvärlden har läst handlingarna och förhören till rättegången mot den 15-årige elev som knivhögg sin lärare i skolattacken i Eslöv.
Pusslar man ihop innehållet på de 1 323 sidorna till en tidslinje infinner sig en sorglig fråga:
Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

Skolvärlden har skrivit flera artiklar om dådet på Källebergsskolan och rektorn har bland annat framfört hälsningar från den skadade läraren till läsarna. Det har varit positiva rapporter. Han har varit på bättringsvägen och tagit nya steg mot ett tillfrisknande.

Skolvärlden har också kunnat berätta om kampen för att återta vardagen på skolan.

Den här artikeln beskriver vad som hände när den 15-årige eleven gick till attack på skolan – men också om vad som hände i den unge pojkens liv fram till den omskrivna händelsen.

Du får som läsare själv ta ställning till om attacken hade kunnat avstyras eller om 15-åringen kunnat fångas upp långt innan han började planlägga dådet.

Eller om det som hände när läraren och hans elev möttes den där morgonen den 19 augusti helt enkelt inte gick att stoppa?

Vi har valt att kalla den skadade läraren för Martin och den 15-årige eleven för Axel. De heter i verkligheten något annat.

* * *

När Martin är ny som lärare vikarierar han på Källebergsskolan i två vändor, den ena gången en längre tid för en föräldraledig kollega. När det något år senare blir en lärartjänst ledig och rektorn handplockar Martin till den, så tvekar han inte. Han lämnar sin anställning på en mindre ort i Skåne och är sedan 2016 Källebergsskolan trogen.

Här är Martin känd för två saker; han är det som brukar kallas för en positiv kraft – en som sätter en ära i att göra sitt yttersta för att lyfta varje elev. Och han är alltid på gott humör.

Morgonen den 19 augusti är inget undantag. Möjligtvis är den 45-åringe läraren till och med gladare än vanligt. Kvällen före har fotbollslaget Malmö FF slagit Ludgorets från Bulgarien med 2–0 och nu är favoritlaget nära en plats i Champions League.

Solen skiner i Eslöv och om några timmar kommer det bli en sådan där perfekt sensommardag med 20 plusgrader och en mild bris som får buskarna och träden – som fungerar som grönskande skiljelinje till idrottsanläggningen 50–60 meter bort – att svaja långsamt.

Det är där ute Martin brukar undervisa som idrottslärare så länge vädret tillåter. Resten av tiden undervisar han i hemkunskap i den enplansbyggnad som rymmer 270 elever.

Det är den första riktiga skoldagen efter sommarlovet och Martin har en ny sjundeklass som han ska följa som mentor tills de slutar nian. Ett Pågatåg har anlänt för sent till Eslöv central och Martin vet att ett par nya elever kommer behöva hjälp att hitta till sina klassrum nu när det redan ringt in.

* * *

Axel är 15 år och har börjat nian. Den här morgonen var han uppe tidigt och packade sin sportbag och nu ställer han den på bänken i det ena avbytarbåset vid idrottsplanen. Klockan 8.06 skickar han ett sms till sin pappa och berättar att han är tidigt på skolan idag. Det tycker pappan är bra.

Axel frågar om pappan ska jobba hemifrån. Det ska han. Och nästa sms handlar om mat. Det finns Gorbys i frysen efter skolan.

Axel vill inte gå tillbaka hem med den svarta Adidas-väskan nu när han kan bli avslöjad med dess innehåll:

  • Två pistoler.
  • Fyra knivar.
  • En skyddsväst med en magväska och en bärficka med hageltomhylsor.
  • En livrem med hållare för tre knivar.
  • En hagelpatron.
  • Ett magasin för pistol.
  • En svensk flagga.
  • Tändare och plastmunstycke för aerosol.
  • Engångsmask där han skrivit att det kommer en ny attack om tre veckor.
  • Svarta överdragsbyxor.
  • En svart huvtröja med svensk flagga.
  • Skeletthandskar som är avklippta vid fingrarna.
  • Skelettmask märkt med bland annat Anton Lundin Pettersson (mannen som utförde skolattacken i Trollhättan) och hakkors.
  • ID-bricka i metall med halskedja.
  • Stridshjälm med svenska flaggor på sidorna.
  • Fäste för go pro-kamera upptill på hjälmen.
  • En extra mobiltelefon.
hjälm eslöv

Stridshjälmen där den 15-årige eleven fäst en mobiltelefon som filmade hela attacken som sändes direkt på Twitch.

| Foto: Polisen
väst

Skyddsvästen som 15-åringen använde i skolattacken i Eslöv. Han hade ett bälte med knivar och extra väskor fästa i den.

| Foto: Polisen

Axel tar på sig de svarta överdragsbyxorna och den svarta huvtröjan inne i avbytarbåset.

Sedan startar han den livestream han döpt upp på Twitch, en webbplats för direktsänd video, och vars länk han skickat till sina vänner för att de i realtid ska kunna se det han tänker göra. Anledningen till att han valt just Twitch är att han läst att det är den kanal som tar längst tid på sig att ta bort sändningar.

Han filmar med den extra mobilen. Det första han säger är:

”Fucking music. Hold on, let me start the music. Remember lads subscribe to Pewdiepie…ah, Scheisse. Alright. Should be fine.”

Sedan startar han spellistan i en mobil som han lägger ner i en ficka på stridsvästen. I bakgrunden hörs det hur han plockar med saker ur väskan.

* * *

Martin lämnar tillfälligt den hemkunskapslektion han börjat med en niondeklass i sal L1 och går den korta biten till skolans kafeteria, vars golvyta är formad lite som en halvcirkel, och fungerar som ett nav som är lätt att nå från alla klassrum. Intill fiket ligger entrén och där möter Martin de nya eleverna som är sena. Han släpper in den ena pojken i musiksalen och tar med den andre till sal L4 där det är lektion i SO. Sedan passerar Martin genom kafeterian igen och noterar att där är väldigt ödsligt.

* * *

Den 15-årige eleven var på utvecklingssamtal den 16:e augusti och maskerade sig den 19:e, som var den första riktiga skoldagen i Källebergsskolan. Foto: Polisen

Axel har livestreamat på Twitch i fyra minuter och sju sekunder när han sätter sig på huk och gör tummen upp in i kameran. Han tar sedan upp mobilen, fäster den uppe på stridshjälmen och i nästa sekvens syns fingrarna där skeletthandsken är avklippt.

Han håller en dubbeleggad kniv vars blad är 17 centimeter långt framför sig när han sakta börjar gå mot en trappa – med sju steg, följt av en liten raksträcka och sedan sju steg till – som leder till en bro. Där stannar han och tittar sig noga omkring innan han fortsätter promenaden på vägen som skär genom partiet med träd och buskar fram till skolbyggnaden. På ena underarmen har han skrivit ner klassrumsbeteckningarna med bläck.

Sal L4, där Martin visar in en av sina försenade sjundeklassare ungefär samtidigt som Axel går den sista biten mot skolan, finns med på armen. I ett dokument i Axels dator, står det ”L4 – DÖDA”.

I samma kolumn står det L7. På dokumentet i Axels dator har han skrivit ”L7” följt av ett kvinnonamn och ”DÖDA”. Det är namnet på en av Axels mentorer och hon har lektion med en klass i sjuan när han närmar sig ytterdörren till Källebergsskolan.

Underarm Eslöv

På underarmen hade den 15-årige eleven fyllt beteckningen på de klassrum han tänkt gå in i.

| Foto: Polisen
Arm schema Eslöv

I 15-åringens dator fanns ett dokument som visade vilka som hade lektion i de olika salarna. Underarmen tros ha fungerat som en minneslapp för honom.

| Foto: Polisen

Siffrorna och bokstäverna är helt enkelt minnesanteckningar för vilka klassrum han tänker attackera och vilka han planerar att gå förbi. I det manifest han sparat i datorn – och också delat med vänner i meddelandefunktionen på spelsajten Discord – skriver Axel att han i första hand ska ge sig på de minsta på skolan.

* * *

Åtta minuter och 16 sekunder in i livesändningen är Axel inne i skolbyggnaden. Klockan är någonstans mellan 8.35 och 8.40 när han får syn på sin idrottslärare i kafeterian. Det är uppenbart att Martin blir mer förvånad än rädd och att han inte känner igen 15-åringen han undervisat tre gånger i veckan i två år när han säger: ”Eh, här var det full mundering…”

Sedan händer det som aldrig borde ha hänt.

Men vi kan inte göra det så enkelt för oss att vi bara beskriver alla ofattbara och smärtsamma saker som följer efter det här ödesdigra ögonblicket.

Det är här vi måste stoppa filmen och ställa frågan:

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

Fyra år före skolattacken: Axel och hans mamma, pappa och storasyster flyttar till Eslöv från en mindre ort. Han börjar i fjärde klass och det går bra för honom på hans nya skola. Systern minns det som en tid när de ”var en fullt funktionell familj”.

* * *

Två år före skolattacken: Axels mamma säger att sonen inte har några problem under mellanstadiet, men att ”det sen var som att något slog slint och jag vet inte vad”. Hon berättar att han surfar om inhalation på nätet innan han testar. ”Därefter blev det två helvetesår”, konstaterar hon.

Ungefär samtidigt börjar Axel sjuan på Källebergsskolan. Att han andas in doftspray går inte ut över skolarbetet, inte så att någon lägger märke till det i varje fall. Han gör sina uppgifter och han sticker inte ut. Han har kompisar. Han blir aldrig utsatt för mobbning. Smart, intelligent, lite av en ledartyp är mentorernas beskrivning av honom.

Martin har sina första lektioner med Axel i idrott och lägger märke till att han har lätt för att lära sig nya saker.

* * *

19 månader före skolattacken: Det är nyårsafton. 2020 är bara fem timmar när Axel filmar sig själv med skelettmasken ensam i sitt rum på övervåningen. Den ser ny ut. Han har ännu inte ritat dit nazisymboler och namnen på kända våldsverkare.

* * *

18 månader före skolattacken: Under vårterminen 2020 får mentorerna reda på att Axel och en kamrat åkt fast för snatteri. Det pratas också om att han varit inblandad i skadegörelse av bilar. Under våren är det mycket vadslagningar om vilka hyss klassen ska göra och de två mentorerna får en dålig känsla när det gäller Axel. Det är något som inte stämmer. De pratar med skolans kurator.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

Ett år före skolattacken: Mentorerna har utvecklingssamtal med Axel och föräldrarna. De säger att de märkt att pojken börjat söka kickar och att de är oroliga för att han så ofta har tändare, flera tändare, med sig till skolan. De tycker att föräldrarna är svåra att nå fram till, särskilt pappan. Därför försöker båda mentorerna alltid vara med på samtalen. Lärarna pratar mycket med varandra om en uppsats Axel skrev redan i sjuan. Temat i berättelsen är att i hans familj håller de alltid ihop.

* * *

Tio månader före skolattacken: Axels frånvaro ökar under hösten. När mentorerna ser honom klottra nazistiska budskap i en anteckningsbok kallar de föräldrarna till ett extra möte i oktober och berättar att de är oroliga för honom. Föräldrarna säger att de inte ska anklaga sonen för saker som han inte gjort, för då kanske han börjar göra det.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

312 dagar före skolattacken: Axel grälar med sin pappa och rymmer. Föräldrarna anmäler honom försvunnen. Han kommer tillbaka till huset, men är så aggressiv att polis kallas till platsen. Axel bedöms vara frisk, men polisen skriver en så kallad SOL 14 – en orosanmälan till de sociala myndigheterna.

* * *

300 dagar före skolattacken: Covid-19 gör att Källebergsskolan, i likhet med många andra skolor, måste ha en stor del av undervisningen på distans. Axel missar ofta morgonlektionerna och flera lärare reagerar på att det tar tid för honom att slå på kameran i sin dator. Han säger att han har saker han måste fixa med innan.

Andra elever upptäcker att han har vapenliknande saker på väggarna i rummet. En bildlärare ser något som liknar en pistol i bild. Hon kontaktar den elev som hon tror haft vapnet, men denne berättar att det är Axel som haft vapnet. Klasskamratens mamma mejlar till mentorn och berättar att det är Axel läraren sett och att vapnet är hans airsoftgun.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

296 dagar före skolattacken: Axels pappa försöker hindra honom från att gå ut sent. Det blir bråk. Mamman kallar det för brottningsmatch. Polis rycker återigen ut till deras hus och skriver en händelserapport.

* * *

290 dagar före skolattacken: Det blir tydligt att Axel och några av de andra killarna i klassen sitter och spelar och pratar med varandra via Discord. Ibland trycker någon av dem helt enkelt på fel knapp och det hörs ”konstiga diskussioner” på lektionerna.

Det är också vid den här tidpunkten som Axel slutar att prata med kuratorn. Det blir istället en av mentorerna som får den rollen, något som föräldrarna meddelar socialtjänsten.

* * *

257 dagar före skolattacken: Axel anmäls försvunnen den 5 december, men återkommer till bostaden. Polisen gör en ny orosanmälan till socialen.

Pappan tycker dock att socialen skickat ut två alldeles för unga tjejer för att prata med familjen och att arbetet därför inte går framåt, vilket leder till att de samtalen – enligt mamman – upphör. Exakt när i tid detta händer finns det ingen uppgift om i polisförhören.

* * *

242 dagar före skolattacken: I skolan försvinner en lärares mobiltelefon efter att Axel och ett par klasskamrater varit framme vid lådan där den ligger under lektionen. Läraren polisanmäler, men utredningen läggs ner.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

212 dagar innan skolattacken omhändertas 15-åringen i centrum när han går omkring med en hemmagjord armbindel med ett hakkors. Poliserna som skjutsar hem honom oroas över att han har bilder på skolskjutare och nazistsymboler i sitt pojkrum. Foto: Polisen

212 dagar före skolattacken: Axel blir osams med föräldrarna igen den 19 januari. Han tar på sig en hemmagjord nazistbindel med ett hakkors runt armen och går en kilometer in till Centralstationen i Eslöv.

En ledig polis som är på väg hem från jobbet får syn på honom och larmar sina kollegor som hittar Axel och skjutsar hem honom. Poliserna noterar att han har kända skolskjutare och nazistsymboler i sitt rum och blir oroade.

* * *

172 dagar före skolattacken: Axel och hans pappa är kallade till förhör på polisstationen. Eftersom Axel är 14 år och ännu inte straffmyndig är det ett så kallat LUL paragraf 31-ärende initierat av Socialtjänsten, som är med på telefon när polisens utredare ställer frågor.

Polisens uppfattning är att Axel gått omkring med armbindeln med hakkors för att straffa sina föräldrar. Utredaren noterar också att han tycks gilla uppmärksamheten och att han mycket väl vet vad symbolen betyder, men tar lätt på det hela. Ärendet går tillbaka till Socialtjänsten.

* * *

129 dagar före skolattacken: Efter påsklovet är distansundervisningen över. Men även på plats i skolan har Axel svårt att komma i tid på morgnarna. Han har vänt på dygnet under tiden med digital undervisning och under de långa ledigheterna på jullovet och påsklovet.

Mentorerna upplever det som att hans frånvaro ökar. De noterar också att han byter umgänge i klassen. I slutet på månaden är Axel inblandad i en incident där han och en klasskamrat suger upp vatten i pipetter, som kan ha innehållit farliga ämnen innan, och sprutar varandra i ansiktet.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

110 dagar före skolattacken: Martin har idrottslektion med Axels klass. Eleverna spelar lacrosse och använder ett redskap som liknar en håv när de passar en boll till varandra. När Axel sträcker på sig åker hans tröja upp och Martin ser att han har tre kastknivar i ett bälte runt magen.

Efter lektionen ber han Axel stanna kvar och kallar dit en av mentorerna. Axel säger att han har knivarna för att han inte känner sig trygg. Martin och mentorn berättar om knivlagen och Axel säger att han förstår att det inte är okej att bära kniv i skolan.

Polisen kallas dit. Det är samma polis som upptäckte Axel med armbindeln med hakkorset på i Eslöv i januari och hon vet att hennes kollegor som såg bilder på skolskjutare och nazistsymboler i hans rum blev oroliga. Kort efter den händelsen var det också någon som laddade ner bilder med nazistiska motiv i skolans Ipads.

Polisen går in på rektorsexpeditionen och pratar med mentorerna och rektorn. Axels föräldrar är kontaktade men vill inte komma dit. Alla uttrycker stor oro för att det ska hända något på skolan, en skolskjutning eller något liknande – att Axel ska skada någon på skolan. Personalen uppfattar honom som en tickande bomb. De berättar att de har kontakt med socialen och uttrycker stor frustration för att de inte får hjälp från Socialtjänsten.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

86 dagar före skolattacken: Axel börjar fotografera sig själv med skyddsväst, skelettmask och vapen. Bilderna tilltar i antal över sommaren.

* * *

66 dagar före skolattacken: Sommarlovet börjar i Skåne. Axel och föräldrarnas utvecklingssamtal med mentorerna är redan inplanerat till den 16 augusti.

* * *

65 dagar före skolattacken: Det är den första sommarlovsdagen och Axel gör nio sökningar om nazistiska företeelser i sin dator. Det är det här han sysslar med, mestadels på nätterna eftersom han vänder på dygnet igen.

Han stiger i graderna digitalt på en sajt som är fientlig mot judendomen. Ju fler inlägg man postar och desto fler kommentarer man gör – desto högre grad får medlemmarna. Under en period avancerar Axel till en av de högsta befattningarna och utses till administratör. Han gör så många nedladdningar och besöker så många främlingsfientliga sajter att det är svårt att hålla räkningen.

Axel kommunicerar med likasinnade världen över via Twitch, Steam, Discord, Roblox, Telegram, Whats app, Snapchat, MediaFire, Cloudconvert och Instagram.

* * *

35 dagar före skolattacken: Axel googlar på regler för att bära replikavapen på allmän plats. Han besöker bland annat polisens hemsida och läser på.

* * *

29 dagar före skolattacken: Axel är inne på Airsoftspecialistens hemsida. Det finns en notering om hur han landat i företagets varukorg. Det är 18-årsgräns för att köpa luftvapen. Mamman gillar inte att pappan köper ut åt sonen i webbshoppar.

* * *

27 dagar före skolattacken: Axel chattar med en digital vän, en kille som förmodligen bor i Italien, och berättar att han ska utföra en massaker när skolan börjar. Han erbjuder vännen att ha med en flagga eller något annat som representerar just honom i livesändningen.

Vännen ber Axel att avstå från attacken. Han vill inte att oskyldiga ska dö och han vill inte heller att Axel ska fullfölja sin plan.

Axel svarar med att skicka bilder på de vapen han tänker använda och en ritning över Källebergsskolan. Han skickar också ett dokument som heter ”Plan A” med sina planer.

Chat 1 Eslöv

27 dagar före skolattacken i Eslöv försöker en italiensk pojke övertala 15-åringen att avstå från dådet i en chat i Discord.

| Foto: Polisen
Chat 3 Eslöv

23 dagar före skolattacken söker den italienske pojken upp en barndomsvän till 15-åringen i en chat och ber honom anmäla.

| Foto: Polisen

23 dagar före skolattacken: Pojken i utlandet letar rätt på en av Axels barndomskompisar i applikationen Discord. Han berättar i chattfunktionen att Axel planerar en skolattack och säger att den svenska polisen måste kontaktas. Som bevis skickar han över de bilder och dokument Axel lämnat till honom i chatten.

Barndomsvännen vet inte hur han ska göra. Han är rädd för att Axel ska bli arg och ber den utländske pojken att hota Axel med att han kommer kontakta barndomskompisen om inte attacken ställs in.

Sedan tar barndomskompisen kontakt med Axels syster och ber henne larma polisen eller åtminstone säga till deras mamma och pappa. Hon säger att hon ska försöka ha koll på om han packar stora väskor när skolan börjar.

* * *

13 dagar före skolattacken: Polisen får tips från FBI att någon i Sverige som utger sig för att vara australiensare hotat med en skolskjutning. Någon ska döda på samma sätt som beskrivs i Axels chatt med den italienske pojken på Discord; han har lärt sig hur lokalerna ser ut och ska avrätta folk i en viss ordning.

IP-adressen spåras till Eslöv, närmare bestämt till Axels hus. Fyra poliser åker dit och ringer på.

För en av poliserna blir det hennes tredje kontakt med Axel. Först armbindeln i januari, sedan kastknivarna på skolan i maj och nu hotet på nätet.

Hon säger att det här är allvarligt och att de måste ta till tvångsmedel. Det här är inget pojkstreck.

Vakthavande befäl säger att det är självklart att säkra all kommunikation i huset, men patrullen måste gå via jour-förundersökningsledaren i Lund som inte tycker att det behövs och vill avskriva ärendet. Så patrullens uppgift blir att knacka på och prata.

Pappan öppnar dörren och patrullen får gå in i vardagsrummet. Polisen berättar att det skrivits hot på nätet och undrar om det kan vara Axel. Föräldrarna blir inte särskilt förvånade.

Pappan skrattar lite och säger att ”Axel säkert skrivit något som någon annan inte tyckte var kul”. Polisen förklarar att det är allvarligare än så och visar bilden på skärmdumpen för föräldrarna och frågar om de kan få prata med Axel.

Pappan tycker inte att det behövs, men mamman säger att det nog är en bra idé.

Innan pojken kommer ner från sitt rum på övervåningen säger mamman att hon bävar inför skolstarten. När polisen ställer följdfrågor viftar hon dock bort det hela. Och snart sitter Axel där vid vardagsrumsbordet i sin svarta hoodie.

Han spänner ögonen i den polis som pratar och viker aldrig av med blicken. Poliserna är säkra på att Axel vet exakt vad det rör sig om utan att de visar honom skärmdumpen.

Polisen håller ”det vanliga talet om hans ålder nu som straffmyndig och dess konsekvenser inklusive hans möjligheter att resa i framtiden”.

Han berättar att de ska skriva en anmälan om olaga hot och kontakta ”soc”. Polisen frågar om familjen har kontakt med de sociala myndigheterna sedan tidigare. Mamman svarar nej.

När patrullen går därifrån har polismannen ”lite koll bakom axeln”. Det är något med Axels blick och med själva stämningen. Han har varit polis i åtta år och hört mycket värre hot. Det är inte själva orden. Det är Axel som person som får honom att vara på sin vakt.

En av polisaspiranterna som är med gör en ny orosanmälan till de sociala myndigheterna.

* * *

Tre dagar före skolattacken: Axel och hans pappa går på utvecklingssamtal. Båda mentorerna är med. Axel pratar om att han inte längre vill hänga med en av kompisarna i klassen. Det blir lätt så att de hittar på saker som leder till att de skolkar. Axel vill inte ha det så längre. Han vill studera vidare och bli dataprogrammerare.

Samma dag upptäcker mentorerna klotter runt skolan. När de tar en promenad på lunchen ser de att någon sprayat vit makt-akronymen ”Rahowa” i rosa färg på cykelbanan och två meter därifrån står det ”NRP”. På idrottsplanen har någon skrivit ”White Power”. De anmäler skadegörelsen till kommunen.

Klotter Eslöv

Dagarna innan skolattacken noterar 15-åringens mentorer att någon spraymålat slagord för vit makt i skolområdet.

| Foto: Polisen
Klotter 2 Eslöv

På cykelvägen nära skolan har någon målat white power med sprayfärg.

| Foto: Polisen

Två dagar före skolattacken: Efter lunch ser mentorerna och en lärarkollega att någon sprayat ”NRP” och ”Rahowa” med rosa färg på den skylt som hälsar välkommen till Källebergsskolan. Återigen gör de en anmälan till kommunen.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

Natten före skolattacken: Axel är uppe hela natten. Han använder sin dator 20 gånger från 02.10 till 07.05 på morgonen den 19 augusti. Han sparar bland annat ner sitt manifest och flera bilder från Discord till sin egen dator.

Bland det sista 15-åringen gör natten innan attacken är att ladda ner sitt manifest från Discord till sin egen dator. Foto: Polisen

* * *

Ett par timmar före skolattacken: Axel gör sökningar på schemat hos Källebergsskolan. Han surfar in på sin länk i Twitch. När Axel går hemifrån bryr han sig inte om att slå av datorn.

* * *

Minuterna före skolattacken: Axel och hans pappa messar varandra om annan mat än frysta Gorbys. Pappan tycker att Axel kan städa upp i sin ”goblin cave” som motprestation.

Det sista sms:et skickar pappan 8.34, då skolattacken redan har inletts. Det är en uträkning om hur mycket pengar Axel har kvar sedan ett nyinköpt vapen är betalat.

* * *

Nu är vi tillbaka i ögonblicket där vi frös Axels livestream i twitch – efter åtta minuter och 16 sekunder – då han möter sin idrottslärare av en slump i kafeterian och knivskär honom i magen.

Martin är på fel ställe vid fel tidpunkt och varken hans namn eller hans klassrum tycks finnas med på Axels listor i datorn.

Martin är vid medvetande hela tiden och har sinnesnärvaro att pressa händerna mot såret. Det handlar om sex minuter och 20 sekunder när den maskerade gärningsmannen går omkring i kafeterian.

Vi kan lämna därhän vad Axel säger och vad han gör och vilka han hotar och hur respektlöst han behandlar Martin även efter knivsticket.

Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?

* * *

Det finns ljusglimtar i bedrövelsen. En är lärarkollegan som rusar fram med sin sjal, så att Martin som är livshotande skadad får något att trycka mot såret.

En annan att kniven inte träffat ryggraden som läkarna först tror.

Rektorn som blixtsnabbt mejlar alla på skolan när Axel slår igång brandlarmet, och varnar för att det kan vara ett trick för att lura ut elever ur de låsta klassrummen.

Barnen som ringer 112 från kafeterian.

Omständigheterna, vilka de än är, som får Axel att gå ifrån sin ursprungsplan att ge sig på de yngsta eleverna.

Utrymningen av skolan och samarbetet mellan polis, skola och elevhälsan förtjänar beröm.

* * *

15.48 in i sin egen film, 10–15 sekunder efter att Axel ropat ”Vi ses i helvetet” till de elever som klättrat ut genom fönstren och riktat pistolattrappen och kniven mot dem, är en ensam polisman först på plats. Han och Axel står på varsin sida om den lilla bron utanför skolan. Han beordrar Axel att lägga sig ner på marken. Men pojken vänder sig om och går mot polisen med pistolen riktad mot honom.

Polisen vädjar flera gånger till Axel att lägga sig ner och skjuter till sist ett varningsskott vid sidan om pojken – ner i marken. Det hjälper inte heller. Polisen skjuter ett varningsskott till vid sidan om. ”Skjut mig, skjut mig. Annars skjuter jag dig”, säger Axel.

Men polisen vägrar. Till sist ger Axel upp och lägger sig ner.

Polisen känner igen namnet på ID-brickan och Axel svarar snabbt med sitt personnummer. Det är först då polisen inser att det inte handlar om en vuxen gärningsman, utan om en pojke i skolan – en pojke som är känd på polisstationen.

Efteråt berättar polisen att det inte går att träna på sådana här situationer. Axel var mycket lugnare än andra gärningsmän i liknande situationer och han vägrade att släppa pistolen.

Polismannen har funderat mycket på händelsen vid skolan. Han är glad för att han aldrig sköt Axel och säger att ”även om jag är polis har man en spärr inom sig att skjuta en annan människa, även i det läget när någon står och riktar ett vapen emot en”.

* * *

Förhören i utredningen är fyllda av människor som fått sina liv förändrade – precis som polismannen som funderar på hur han kommer agera nästa gång han hamnar i en liknande situation.

Idrottsläraren som har en lång väg tillbaka till sitt gamla liv. Kollegan som bara hörde dådet ensam i ett rum och nu inte vill vara ensam på skolan när det mörknar. Barnen som är rädda för vad som ska hända när Axel kommer ut igen. Kompisen som känner obehag när han går någonstans dit han och Axel gått tillsammans. Tonåringen vars pappa flyttat ut sin säng i vardagsrummet för att vara nära sin son. De som inte längre vill ha ljuset släckt.

Och en rektor vars främsta uppdrag är att återta vardagen i skolan.

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm