dsc_0012

Johannes Tigerström vid mikrofonen

Pedagogik

Hyllat musikprojekt lär ut knepiga skolämnen

Här går kunskap och musik hand i hand. Lågstadielärarna Peter Holgerssons och Johannes Tigerströms musikinitiativ ”Gåspennan” har resulterat i ett gäng uppskattade pedagogiska låtar som nu används flitigt av lärare i undervisningen på skolor runtom i hela landet

Det här är "Gåspennan"

Peter Holgersson och Johannes Tigerström har arbetat som lärare i sex respektive sju år. Deras gemensamma musikintresse resulterade i idén att kombinera musik och kunskap i ett projekt under namnet ”Gåspennan”.

Läs och se mer av ”Gåspennan”:
Hemsida
Videor
Facebook

I slutet av 2015 satt lågstadielärarna Peter Holgersson och Johannes Tigerström och skapade låtar tillsammans med sina elever. Intresset bland barnen blev enormt stort vilket ledde till att lärarduon startade musikinitiativet ”Gåspennan”. Med röstinspelningar, musik, animation och tillhörande arbetsuppgifter har projektet spridit sig och i dag används deras skolmusik som ett verktyg i klassrummen av andra lärare runtom i Sverige.

De små tecknade figurerna Holger och Fix är två av huvudkaraktärerna som sjunger om allt ifrån geometri till likhetstecknet. Målet med ”Gåspennan” är att försöka lära ut några av de lite knepigare skolämnena på ett pedagogiskt sätt för elever ända upp till mellanstadiet.

– Det är ett sätt att locka eleverna till att tycka det är kul. Ibland är det roligare att sitta och titta på två figurer än två fröknar, säger Peter Holgersson.

Tanken var att producera musik som påminner om de låtar som barn och unga ofta möter i sin vardag, men som samtidigt ska vara lärorik. Duon berättar att de såg ett behov av att förnya skolmusiken för lågstadieeleverna.

– Vi ville göra musik som eleverna gick igång på. Det kan vara lite knepigt för unga elever annars med vissa ämnen, men nu har vi fått feedback om att det har lossnat för elever som tidigare hade det svårt, berättar Johannes Tigerström.

Låtarnas handling och ämnen valdes utifrån önskningar från andra lärare och elever som tillsammans bidrog till att få fram flera viktiga skolämnen. Musiken lades ut på Youtube och tillsammans till varje låt skapades en pedagogisk video med arbetsuppgifter, låttexter och diplom. I samband med låtarna ämne kan eleverna följa upp musiken med en rad olika varierande uppgifter inom ramen för det man nyligen sjungit om.

På Facebook har ”Gåspennan” ett hundratal personer som följer projektet och det skickas ständigt in nya önskemål till lärarduon om vad deras kommande låtar borde handla om. YouTube-kanalen har nått upp i över 15 000 visningar. Sedan projektet startade har lärarna fått kontakt och feedback från skolor i Kiruna, Stockholm, Uppsala och runtom i Skåne. Maria Åhsberg arbetar som lågstadielärare i Norrköping och hon använder sig av ”Gåspennan” i undervisningen.

– Eleverna älskar det. Jag har även visat det för alla andra lärare på skolan och nu är det flera klasser på skolan som tagit upp det här, säger Maria Åhsberg och fortsätter:
– De sitter och rycker med för att det är härligt gung i musiken, de ber om att få höra låtarna hela tiden. Sen är det väldigt lärorikt. Som i ”vokal-låten” sjunger de om att det är nio vokaler, att det är långa och korta – och nu vet eleverna verkligen det.

Lär sig barnen verkligen bättre än vad de skulle gjort utan musik?

– Jag tror på en blandning, men jag tror absolut att det är ett bra sätt för många barn att lära sig. Eleverna lär sig texten, ibland när de skriver sitter de och sjunger låtarna under lektionen för att komma på vilken vokal det ska vara. Sen har jag själv gått i musikklass, så jag brinner för det här själv och då tror jag att det blir extra bra för eleverna när det är någonting man själv tycker är bra.

dsc_0040_0

Johannes Tigerström och Peter Holgersson

dsc_0026_0

Peter Holgersson tillsammans med ”Gåspennan”

dsc_0029_0

Johannes Tigerström tar hjälp av ”Gåspennan” för att lösa matten

30982096-brick-wall-pattern-vector-background-stock-vector_20160228202018473_0

Holger och Fix

sketch-1451428376921_20160115151735985_0

Holger och Fix

dsc_0004_0

Lärarduon spelar in alla låtar tillsammans

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm