melinda

Intresse för serier i undervisningen

Serier kan vara en väg till både läsglädje och avancerad bildförståelse. Det är Fredrik Strömberg, pedagog, författare och forskare, övertygad om och kopplar sina erfarenheter till den idag allt sämre läskunnigheten.

Konstformen tecknade serier är fantastisk. Ord och bild inte bara stödjer varandra utan skapar i symbios en ännu större enhet. Ändå vill tyvärr inte den pedagogiska sfären ta serierna på allvar”, säger Fredrik Strömberg, som är lärare och startade Serieskolan i Malmö för 14 år sedan.

När vi talar om serier tänker många fortfarande på Kalle Anka och Bamse. Men serier är så mycket mer. Fredrik Strömberg menar att vi måste bredda förståelsen av begreppet serier och även räkna in serieromaner, som exempelvis ”Persepolis” av Marjane Satrapi, ”Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth” av Chris Ware och ”Einsteins fru” av Liv Strömquist, den senare utgiven 2008.
– I till exempel ”Einsteins fru” finns en tydlig didaktisk och pedagogisk tanke, säger han.

Det finns dock fortfarande ett motstånd mot serier i undervisningen:

– På 1950-talet skrevs ett antal böcker, runt om i världen och även i Sverige, på temat att serier är undermålig litteratur som borde förbjudas då de ger upphov till i stort sett alla existerande ungdomsproblem. Resultat blev moralpanik och att serier svartlistades av samtliga pedagogiska institutioner i Sverige.

– I och för sig har attityderna förändrats mycket kring serierna men de har inte fullt ut tagits in och accepterats i den pedagogiska sfären.

– Serier är en konstform som alla andra och det handlar om vad vi fyller den med, säger Fredrik Strömberg, som utbildade sig till, och jobbade som, gymnasielärare i fem år innan serierna tog över.

En lärare som redan arbetar med serier i undervisningen är Melinda Galaczy. Hon är högstadielärare i Vellinge, men arbetade tidigare i Malmö där hon startade ett läsprojekt som utgick från serieromaner. Det handlar om att läsa, analysera och skapa texter, filmer och serier.

– Allt började med en läsovillig elev, alltså inte lässvag, som vägrade läsa mitt val av bok för klassen. Han var språkligt duktig men vägrade alltså. Till slut bad jag honom ta med något han gillade att läsa och det var serie-romanen ”The Walking Dead”. Han fick göra en djupanalys av handlingen och det blev ett klart MVG.

Hon läste själv romanen förstås och nu har hon även skrivit en lärarhandledning till den.

– Jag märker hur intresset sprider sig bland lärare, både inom andra stadsdelar i Malmö och även på bokmässan i höstas.

Vilket är det bästa med att använda serier?

– Alla är med samtidigt, vilket de sällan är med annan litteratur. Det märks tydligt i både diskussioner och loggböckerna, det är en stor vinst. Jag har även använt en serieroman på engelska i en grupp som var väldigt svag, ingen hade nått målen. De blev inte godkända men de klarade att läsa en amerikansk serieroman på originalspråk, och framförallt blev de så sugna på att fortsätta läsa att de tävlade till Malmös stadsbibliotek. Och alla vet ju att läsning leder till språkutveckling.

Hon vill också gärna lyfta fram vinsterna med att arbeta med serier när man arbetar med Sva, svenska som andra språk:

– Bilderna och den dialogdrivna handlingen erbjuder tillgänglig litteratur för elever som behöver språkligt stöd.

Den enda nackdel hon kommer på är att klassuppsättningar med serier är dyra, men hon menar att serierna i alla fall alltid kan vara ett av flera alternativ.

Melinda Galaczy ska i februari vara med och hjälpa lärare med treorna på Augustenborgsskolan i Malmö i ett projekt i tre veckor med serier som utgångspunkt. Projektet drivs av Egmont Förlag, som bland annat ger ut ”Kalle Anka & co”. Förlaget driver även ett större projekt i Norge med 20 skolor där lärarna använder Kalle Anka. Syftet är att se om tecknade serier kan fungera som ett kompletterande verktyg i undervisningen. Projektet pågår ett år och avslutas och utvärderas under våren 2013. Hittills har projektet fått mycket positiva reaktioner av både lärare, elever och föräldrar. 

Lärarhandledning

Melinda Galaczys lärarhandledning till serieromanen ”The Walking Dead” innehåller bland annat ett diskussionsunderlag om värdegrunderna i läroplanen och arbetsmomenten täcker in minst fem av punkterna i svenskämnets centrala innehåll i Lgr 11. Sista punkten i hennes sammanfattning: ”Eleverna kommer att älska sin svensklärare. För evigt.”

apartforlag.se kan du ladda ner lärarhandledningen gratis.

Bra serieintroduktion

”Serier – den osynliga konsten” av Scott McCloud, är en bra ingång både för elever och lärare, enligt Fredrik Strömberg. Han nämner även sin egen bok, ”Seriebiblioteket”, som är en genomgång av den bästa svenska serieutgivningen i bokform.

Nyfiken på serier?

Eller kanske använder du dem redan i undervisningen? I vilket fall som helst vill i så fall doktoranden Lars Wallner vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet gärna komma i kontakt med dig. Kontakta honom på lars.wallner@liu.se.

Kommentera