lamis_syrien

Lamis Rahbi är mattelärare i Sanliurfa.

| Foto: Elisabeth Ubbe
Reportage: Lärare i krig

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

Lamis Rahbi

Född: 1960 i Deir Ezzor i norra Syrien.

Bor: Sanliurfa i Turkiet.

Familj: Man och två barn.

Arbetar som: Ansvarig i skoladministrationen i grundskolan i Sanliurfa.

Utbildning: I grunden revisor, sedan mattelärare.

Antal år i läraryrket: 25.

Säger alltid till eleverna: ”Glöm inte Syrien, det viktigaste är respekten för varandra, älska och hjälp varandra.”

Lamis Rahbi står längst bak i den stora salen och ler. Hon tittar ut över raderna av elever framför sig och tar foto efter foto. Det är prisutdelning för skolans mest talangfulla elever och Lamis Rahbi är stolt.

– Jag blir glad när jag ser hur de har tagit sig igenom så många svårigheter i sina liv och mot alla odds lyckats, säger hon.

Eleverna som går i hennes skola i den turkiska gränsstaden Sanliurfa är ärrade av kriget. I åratal har de levt under den syriska regimens oupphörliga bombräder eller IS hårda styre. Några av eleverna har svårt att prata, andra kan inte sluta gråta eller är rädda för minsta lilla ljud, berättar Lamis Rahbi.

– De bär på så mycket smärta. De har lämnat sina hem, sina skolor, det liv de brukade leva. Det påverkar dem starkt. Jag är nu inte längre bara lärare utan också psykolog.

Jag säger till dem: ”Ditt diplom är ditt vapen.”

Svårast är när de har förlorat nära familjemedlemmar, säger Lamis Rahbi och berättar om en elev som inte gjorde något annat än att sitta och rita sin mammas gravsten.

För att hjälpa eleverna att fokusera på skolarbetet gäller det att förstå vad det är som tynger dem, säger Lamis Rahbi. Som hon ser det slutar inte det ansvaret i klassrummet. När skoldagen är över brukar hon göra hembesök hos eleverna för att bättre förstå den situation de lever i. Ofta är det inte bara minnena från kriget som får elevernas tankar att vandra bort från skolböckerna utan också hur de har det nu.

– Jag ser vad de behöver, vad de är rädda för. Det kan vara att de har en släkting som är sjuk hemma.

För att hjälpa eleverna gäller det att stötta familjerna, säger hon. Många har det svårt ekonomiskt. Tillsammans med en lokal kvinnorättsorganisation har hon dragit igång flera kampanjer för att ge familjerna stöd och hjälp.

– Om det så är psykologiskt eller ekonomiskt försöker vi hjälpa dem ur den här situationen, säger Lamis Rahbi.

För många av familjerna är priset för en bussbiljett till skolan mer än de har råd med och barnen överväger därför att börja arbeta i stället. Utmaningen ligger i att få dem och deras familjer att förstå att det är att lära sig läsa och skriva som kommer att ge dem något att leva av i framtiden – inte ett arbete som skräddare i någon av Turkiets många textilfabriker.

– Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan. Jag säger till dem: Ditt diplom är ditt vapen. Det är det som kommer öppna dörrar och se till att du har något att leva av i framtiden. Du kan bli läkare eller ingenjör, det är bättre än att sälja servetter på gatan, berättar Lamis Rahbi.

Alla barn som går i Lamis Rahbis skola kommer från kriget och har det svårt. Ibland kan de behöva professionell hjälp av en utbildad psykolog. Hon ser det som sin uppgift att larma om de fall de själva inte klarar att hantera.

Jag vill inte att en hel generation går förlorad.

Allra mest oroar hon sig för flickorna. Med kriget i Syrien har giftasåldern för syriska flickor sjunkit drastiskt och Lamis Rahbi är rädd att eleverna ska lämna skolan innan de har gått ut nionde klass.

– Jag blir som en mamma för dem i skolan. Jag frågar dem alltid: Var har du varit, vad vill du, vad tänker du? Om någon inte kommer till skolan ringer vi till familjen och frågar: Var är er dotter?

Antingen studerar du, eller också gifter du dig, är budskapet Lamis Rahbi försöker förmedla. Det går inte att göra både och. Några av flickorna har inte styrka att stå emot, säger Lamis Rahbi. Men det finns också många som säger att de vägrar att gifta sig unga.

Med konflikten i hemlandet på andra sidan gränsen har Lamis Rahbi fått ansvar som vida överskrider det hon hade som matematiklärare i Syrien. Men som situationen ser ut för hennes elever kan hon inte göra annat än att lägga all sin tid på att försöka förändra den, säger hon.

– Det finns elever som är tretton år och inte kan läsa och skriva, det är problem för en hel generation, jag vill inte att den går förlorad.

Lamis Rahbi kom till Turkiet för drygt fyra år sedan. I början grät hon varje dag. Allt hon ville var att återvända hem. Men sedan började hon arbeta i skolan.

– Arbetet hjälper mig att glömma sorgen över förlusten av mitt hemland så jag lägger all min tid på det. Många frågar mig: Du jobbar dygnet runt och tar aldrig ledigt, hur orkar du? Jag svarar att de omättliga behoven hos eleverna får Gud att ge mig styrka.

Skolan under IS styre
  • Hösten 2013 meddelade Islamiska staten, IS, att dess första skola öppnat i den syriska staden Raqqa.
  • Hur utbildningssituationen ser ut i de områden IS tagit kontroll över skiljer sig åt från område till område. I många områden har undervisningen helt stängts ned. I andra driver extremistgruppen skolor utifrån sin egen läroplan.
  • I IS läroplan har skolämnen som matematik, kemi, fysik, samhällskunskap, filosofi, historia, konst och musik förbjudits. Samtidigt har islamisk lag och vapenträning införts.
  • IS har även introducerat egna skolböcker som bland annat innehåller bilder på vapen.
  • Pojkar och flickor undervisas separat. Flickor är skyldiga att bära heltäckande kläder.
  • IS har skapat utbildningsministerium som kräver att lärarna genomgår kurser i islamisk lag. Många lärare har vägrat och därmed blivit av med sina jobb.
  • De lärare som valt att fortsätta att arbeta under IS-styre är ofta fortfarande formellt anställda av den syriska regimen. Men IS hindrar dem från att hämta ut sina löner.
  • Syriska aktivister från IS-kontrollerade områden uppger att många föräldrar är så rädda att deras barn ska bli hjärntvättade i de IS-drivna skolorna att de föredrar att inte skicka dem dit. Många föräldrar har inte råd att låta sina barn gå i IS skolor även om de skulle vilja sedan IS infört skolavgifter.
  • Oppositionella syriska medier rapporterar om lärare som fortsatt att lära ut enligt den gamla läroplanen och bedriver undervisning i sina hem i hemlighet.
lamis_pris

Prisutdelning för de mest talangfulla eleverna på Lamis Rahbis skola.

| Foto: Elisabeth Ubbe
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm