reineck

Katarina Reineck är musiklärare och blev för några år sedan hörselskadad på ena örat på grund av långvarig dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Katarina blev hörselskadad av jobbet

Läraren Katarina Reineck blev hörselskadad på ena örat på grund av en dålig arbetsmiljö på skolan. Nu vill hon se ett krafttag nationellt innan fler lärare drabbas.

Katarina Reineck är musiklärare och huvudskyddsombud för Lärarnas Riksförbund i Uppsala med ett stort engagemang för arbetsmiljöfrågor. 

För några år sedan blev hon hörselskadad på ena örat på grund av långvarig dålig fysisk skolmiljö på arbetsplatsen.

– För mig fick det konsekvensen att mina öron aldrig fick gå ner i vila eftersom hörselcensorerna låg och darrade hela tiden och jag hörde konstant alla ljud. Till slut dog mina hörselceller och i dag är jag rejält hörselskadad på ena örat. Det är en konsekvens av den usla fysiska skolmiljön, säger Katarina Reineck. 

– Hos en människa som blir deprimerad eller utmattad kan det vara någonting annat som blir rejält skadat. Den höga stressnivån gör att du till slut svimmar av. Vi som arbetar fackligt får kännedom om nya utmattningsfall bland våra kollegor varje vecka.

Katarina Reineck vill se en stor förändring i skapandet av nya skolor. Hon tycker att det är märkligt att vuxna människor som arbetar som arkitekter, och som har glömt bort hur det är att vara barn och gå i skolan, ska rita landets nya skolbyggnader. 

– De skapar bara jättemysiga vuxenpalats som är trevliga att gå in i – med vackra entréer, glas och öppna ytor – men som samtidigt är fullständigt förödande att ha som undervisningslokaler. Skolorna är utformade utifrån att vuxna ska gå omkring och njuta av livet, säger hon.

Det mest oroväckande tycker hon är att den här typen av skolor, med stora glasväggar och öppna ytor, nu har blivit ansiktet utåt för framtidens skolor. 

– Det skrämmer mig. För de ser ju jättefina ut, men de kommer att skapa en hopplös arbetsmiljö för lärarna. Men tyvärr pekar mycket mot att fler skolor kommer att gå mot det här hållet. 

Katarina Reineck är rädd för att den fysiska lärmiljön i svensk skola inte tas på tillräckligt stort allvar i dag.

– Mitt huvudbry är egentligen vem i Sverige som bryr sig om hur skolor utformas? Det borde vara en samhällsangelägenhet, men ändå blir det sämre. Jag tycker att man från Skolverkets sida har glömt bort skolan när man tittar på arbetsmiljöns betydelse för att inlärning ska fungera, säger Katarina Reineck.

Inom andra yrken har man bra koll på hur den fysiska arbetsmiljön ska vara riggad

Ett sätt för att få förändring i arbetet kring de här frågorna skulle vara om Skolverket började samarbeta med Arbetsmiljöverket – som har mångårig erfarenhet av att titta på bullernivåer, luftväxling, med mera – för att se hur den fysiska arbetsmiljön påverkar lärarnas undervisningsförutsättningar, menar hon. 

– Inom andra yrken har man bra koll på hur den fysiska arbetsmiljön ska vara riggad. Men tittar vi på skolan så har man inte alls gått på djupet. Det är allvarligt och sorgligt.

Hur vanligt är det att lärare tvingas sluta på grund av en dålig fysisk skolmiljö?

– Det är väldigt vanligt tyvärr. Tittar du på varför lärare blir utmattade så handlar det till väldigt stor del om buller och att det inte är akustiskt utformade lokaler. Om det är dåligt utformat så spänner sig läraren och värjer sig för ljudintryck. 

Det är i sådana arbetsmiljöförhållanden som det är vanligt att lärare tvingas höja rösten och risken ökar för att man får en konstig ton på rösten. 

– Den konstiga rösten värjer sig elever för att lyssna på, då måste man som lärare prata ännu starkare med en ännu ”fulare” röst. Det blir inget bra alls. Det är otroligt tufft i längden att som lärare hela tiden vara tvungen att kompensera för det störningsljud som förekommer i miljön. Det är en utmattande och farlig miljö att arbeta i under en lång tid.

Förutom den fysiska lärmiljön i klassrum och skolans allmänna ytor så går även dåliga trender inne i personalrummen, menar Katarina Reineck.

– När lärare väl ska gå till sitt arbetsrum för att få en lugn stund så är det troligen dåligt ergonomiskt utformat även där. Det har blivit allt vanligare att man prioriterar bort kontorsstolar och i stället har ett system med ”flying desks” – då du ska ta din lilla hurts och placera dig på en ny plats varje gång. Det bidrar inte till arbetsro tycker lärarna. Lärare ligger på hög puls och högt blodtryck på tok för ofta och då bidrar inte sådana system till att få ner pulsen. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm