annakaya
Foto: Privat
Krönika

”Lär av och med varandra – bortom tid och rum”

Sociala medier handlar om att ge och ta, om att interagera och föra dialog. Det handlar om att dela, sprida och att skapa sin egen personliga lärmiljö, skriver Anna Kaya.

Mer om Anna Kaya

Anna Kaya arbetar som lärare i svenska som andraspråk på Norrbackaskolan i Märsta. Hon är också en av initiativtagarna till Digitala Skollyftet. Läs mer på skollyftet.se och nyisvenskaskolan.blogspot.se.

Hur hinner du vara så aktiv i sociala medier, Anna?

Den frågan får jag ofta och mina motfrågor, som jag ibland bara formulerar tyst för mig själv, blir: ”Hur hinner du hålla dig uppdaterad när du måste söka efter all information på egen hand? Hur hittar du tiden att sätta dig ner med kollegor från när och fjärran för att reflektera över din egen undervisning?”

Sedan jag aktivt började använda sociala medier som ett verktyg för professionellt
lärande har jag utvecklats enormt mycket. Jag har lärt mig mer under ett fåtal år än jag gjort under många år som verksam lärare. Jag har mött likasinnade och meningsmotståndare. Jag har mött frågvisa studenter, erfarna lärare med en enorm kunskapsbank och många andra med stort intresse för skolan. Och jag har lärt av alla. För varje fråga jag fått har processen att formulera ett svar tvingat mig att sätta ord på och motivera varför och hur jag gör som jag gör. På samma sätt grundar sig mina frågor till andra i ett nyfiket, uppriktigt behov av att veta mer. Att lära mer.

Visst är det fullt möjligt att lära av och med varandra i våra fysiska arbetslag och tillsammans med kollegor i de skolor vi arbetar. Det är till och med en förutsättning för professionellt lärande, men ibland behöver vi även inter-
agera med kollegor som undervisar i andra skolformer, med elever i andra åldrar eller i andra ämnen. Eller så kanske vi behöver hitta kollegor som arbetar med exakt samma sak som vi själva gör, om man är ensam om det på sin egen skola.

Sociala medier skapar oändliga möjligheter för kollegialt lärande som inte är beroende av att man är på samma fysiska plats vid samma tillfälle. Jag väljer att kalla detta digitalt kollegialt lärande.

Eftersom digitalt kollegialt lärande ligger mig så varmt om hjärtat har jag länge försökt få fler lärare att mötas för att lära av och med varandra via sociala medier, eller i det utvidgade kollegiet som Anne-Marie Körling brukar säga. Under hösten 2013 initierade jag och några av mina kollegor ”Digitala Skollyftet och det vidgade kursbegreppet”, en kurs för alla som verkar i och runt den svenska skolan.

Intentionen var att öka vår digitala kompetens samtidigt som vi delar med oss, lär av och med varandra och på så sätt utvecklar vår roll i skolan.

Genom Digitala Skollyftet har glädjande nog ännu fler lärare hittat till det utvidgade kollegiet där digitalt kollegialt lärande ständigt pågår. Självklart inte av alla hela tiden men när man behöver, eller vill, finns där alltid någon kollega att fråga eller bolla idéer med. Det finns alltid någon som kan stötta och hjälpa. Någon som man kan inspireras eller provoceras av. Någon som får en att tänka till, reflektera och lära nytt. Sociala medier handlar om att ge och ta, om att interagera och föra dialog. Det handlar om att dela, sprida och att skapa sin egen personliga lärmiljö. Digitalt kollegialt lärande handlar om att lära av och med varandra bortom tid och rum. Det är stort.

Kommentera