Intervju

Micael Dahlen om svår1gh3ten m3d s1ffr0r: ”De styr våra liv”

Micael Dahlen

Professor Micael Dahlen har skrivit boken ”Sifferdjur – hur siffrorna styr våra liv”.

| Foto: Peter Cederling
Micael Dahlen

Det här är Micael Dahlen:

  • Ålder: 48 år.
  • Familj: Frun Ingela och barnen Dante och Tyra.
  • Yrke: Professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, föredragshållare och författare.
  • Aktuell: Med boken ”Sifferdjur”, skriven tillsammans med Helge Thorbjørnsen.

Professor Micael Dahlen varnar i en ny bok för att vi blivit för beroende av siffror.
– Det är en sifferdemi i samhället. Skolan är inget undantag. Siffrorna styr våra liv, säger han.
Skolvärlden fick en pratstund om hur sifforna kan ställa till det.

Under pandemin har Micael Dahlen och hans professorskollega på Norges Handelshøyskole, Helge Thorbjørnsen, gjort en djupdykning i forskning om vad siffror har för inverkan på människor.

Resultatet av samarbetet är boken ”Sifferdjur – hur siffrorna styr våra liv”.

Hur ofta påverkar siffror oss?

– Så gott som alltid. Det finns ju appar där du kan mäta din sömn och få en analys i siffror av hur du sovit. Vi mäter kort sagt allt. Det är betyg på maten, på en hotellvistelse eller till och med på en dejt, och vi anpassar oss efter siffrorna. De styr vårt beteende så att vi ska få en högre rating och de ändrar våra upplevelser efter hand, säger Micael Dahlen.

I efterhand?

– Tänk dig att du äter en god middag. Allt känns fantastiskt. Det är kort sagt en bra upplevelse, ett minne för livet. Sedan kollar du vilket betyg restaurangen har på nätet och ser att det är en sjua. Du ankrar den siffran omedvetet och snart har den där jämrans sjuan dragit ner din upplevelse.

Funkar det likadant för en elev i skolan? Kan en upplevelse av ett ämne ändras i efterhand om det blir en lägre siffra än förväntat på ett prov?

– Ja, tyvärr. Sorgligt nog kan det vara så. Vi har sett att mätning kan göra att den yttre motivationen tränger undan den inre motivationen och till sist riskerar vi att direkt ogilla något vi tidigare tyckt väldigt mycket om.

Citat ur boken ”Sifferdjur”
  • ”Enligt uppskattningar genererar vi numera tillsammans mer siffror varje dag än vad hela mänskligheten fick ihop sammanlagt från den första lertavlan i Uruk för mer än 5 000 år sedan fram till 2010.”
  • ”Forskning har visat att udda tal är utmanande eftersom hjärnan behöver lite längre tid för att processa dem. Jämna tal flyter lätt in i hjärnan och bearbetas enkelt.”
  • ”I en serie experiment fann forskare från Hongkong och USA att människor genomgående blir mer egoistiska, oärliga och självcentrerade om de exponeras för en matteuppgift.”

Citaten är hämtade ur boken ”Sifferdjur”

Din författarkollega berättar på ett ställe i boken hur han hotas av en student som kräver godkänt på en kurs för att inte sätta en etta på sin professor som föreläsare. Nu är ju det ett dråpligt exempel, men finns det en risk att också en lärares beteende ändras om han eller hon poängsätts av sina elever?

– Jag kan berätta om när jag var ny som föreläsare på Handelshögskolan i Stockholm. Vi utvärderades av våra studenter och efter ett tag visste jag precis hur jag skulle hålla en föreläsning för att få bra siffror. Jag kunde hålla föreläsningar som jag visste skulle ge mig högt betyg, men gav föreläsningarna den kunskap som mina studenter var mest betjänta av för att lyckas i sina studier? Det tvivlar jag på!

– Så det var nog bra för alla när jag blev så säker i min roll att jag slutade bry mig om sifforna i utvärderingarna, säger Micael Dahlen.

Micael Dalen är professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, föredragshållare och författare. Foto Peter Cederling

I ett större perspektiv tar ni upp siffror och mätande i den offentliga sektorn som en fara. Om vi börjar med skolan:

– Det är som vi skriver i boken: det går att hitta lärare som enbart fokuserar på nationella prov och mätningar så att annat lärande ödeläggs för eleverna. Här är det viktigt att tänka till ordentligt.

Polis och sjukvård?

– Fokuserar en för mycket på uppklarandeprocent får det konsekvenser för vilka brott som blir lösta. I Stor-britannien infördes en mätbar bestraffning som bestod i att om en patient fick vänta på vård längre tid än fyra timmar från att den kom in på sjukhuset, drogs det bort vårdpengar. Konsekvensen blev att sjuka fick vänta i ambulanserna utanför sjukhuset…

I ett mindre perspektiv är det underhållande att läsa om hur folk budar högre på en lägenhet om deras stegräknarapp visar en hög siffra. Funkar det likadant med en lärare, blir man generösare när man rättar ett prov om man gått sina 10 000 steg?

– Det där vore det intressant att forska på! Men vi kan bara slå fast sambandet med antal steg när det gäller det uppskattade värdet för både bostadsrätter och hyresrätter.

Och även så kallade siffernördar kan använda siffror fel?

– År 2017 gjordes det en studie som visar att människor med god matematisk förmåga oftare använder sin förmåga till att tolka siffror och problemställningar som står i konflikt med den egna världsbilden, inte för att utmana sitt eget tänkande. Det säger en del. Jag älskar egentligen siffror. Vi måste bara använda dem klokt och ibland ta siffrorna med en nypa salt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm