anna_ekstrom_bla
Foto: Magnus Glans
Skolmarknad

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Regeringens förslag om att begränsa vinsterna i välfärden röstades som väntat ner av Alliansen och Sverigedemokraterna i riksdagen på torsdagen. Men Anna Ekström tror inte att frågan är död.

– Vi är väldigt beslutna att vi vill stoppa vinstjakten. Dessutom står ju medborgarna och lärarna bakom oss, så jag förstår inte varför det finns en sådan ovilja att ta i den här frågan, säger hon.

Skolvärldens granskning av skolsegregationen i landets tre största städer visar enorma skillnader i studieresultat, antalet behöriga elever till gymnasiet och antalet behöriga lärare mellan olika skolor i samma stad.

I samma granskning säger Jan-Eric Gustafsson, senior professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och tidigare ordförande i Skolkommissionen, att i princip inget annat land i världen har en lika snabbt ökande skolsegregation som Sverige.

Anna Ekström delar hans bild av läget, och hon menar att det finns en tydlig koppling till det svenska sättet att bedriva skolmarknad.

– Jag håller med Jan-Eric Gustafsson om att det viktiga är att bryta segregationen, och ett första steg hade varit en begränsning av vinstuttaget. Även skolkommissionens förslag att huvudman och rektor ska förbindas att sträva efter en blandad elevsammansättning, som röstades ner tidigare, hade varit till hjälp. Har man en boendesegregation från början så riskerar det att spilla över på skolan. Genom skolmarknaden har det förstärkts ytterligare.

Men samtidigt innebär väl det fria skolvalet att elever som bor i utsatta områden kan välja skolor med bättre förutsättningar?

– Hade vår skolmarknad resulterat i att segregationen bröts hade jag varit mycket mindre kritiskt. Men forskningen visar att marknaden bidrar till att förstärka segregationen. Av de länder som tittat på vårt sätt att skapa en skolmarknad har inget land har följt efter, säger Anna Ekström.

När regeringen nu inte lyckas få med er riksdagen gällande vinstuttagen. Vad kan ni göra istället?

– Det finns till exempel skolpengen. Det är väldigt viktigt i det här läget att de skolor som har de största behoven får fler resurser. Där har vi gått fram med Skolkommissionens förslag som innebär en mycket större social viktning. Vi kan även titta på urvalsgrunder. Kötid är verkligen inte bra. En annan väldigt viktig komponent är ökad kontroll över etableraringen av nya skolor. Vi i Socialdemokraterna vill förena friskolor med likvärdighet. Det klarar man av i andra länder, så det kan vi också.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm