BEING A KID
Foto: Colourbox
Undersökning

Otillräckligt stöd för att knäcka läskoden

Elever som behöver extra stöd för att utveckla sin läsfärdighet får det inte i tillräckligt hög utsträckning. Och lärare som undervisar i läsning på låg- och mellanstadiet får inte den fortbildning de har behov av. Det visar en ny undersökning som presenteras i dag.

Att svenska elevers läsförståelse försämrats rejält de senaste åren är ingen nyhet. En orsak som ofta lyfts fram är att stödinsatserna sätts in för sent. Det är något som bekräftas i den undersökning som Lärarnas Riksförbund, En läsande klass och Läsrörelsen presenterar i dag.

54 procent av mellanstadielärarna och 44 procent av lågstadielärarna svarar i undersökningen att elever med behov av stöd får det i liten eller mycket liten utsträckning.

– Det är tyvärr så många lärare som vittnar om att elever som behöver extra stöd inte får det. Och det trots att vi vet att ju tidigare eleven får extra stöd för att knäcka läskoden, desto bättre blir förutsättningarna för hela skolgången, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Enligt läroplanen för 2011 ska lärarna jobba med lässtrategier för att öka elevernas läsförståelse. Men undersökningen visar att var tredje mellanstadielärare upplever att de har för lite eller ingen utbildning alls i läsförståelsestrategier. Motsvarande siffra för lågstadielärare är drygt 20 procent. Och bara varannan låg- och mellanstadielärare har fått fortbildning i läsförståelsestrategier de senaste fem åren.

– Det visar att statliga satsningar inte matchas från huvudmannens sida. När vi får nya förändringar i läroplanen måste huvudmannen ta ansvar och se till att lärarna får den utbildning de behöver, men det sker inte. Lärarna måste få en chans att tillgodogöra sig nya områden, säger Bo Jansson.

Att få stöd hemifrån i läsandet är viktigt. Undersökningen visar att 77 procent av lågstadielärarna upplever att eleverna får bra eller ganska bra stöd hemifrån med läsningen. Men på mellanstadiet minskar stödet hemifrån, 56 procent av mellanstadielärarna upplever att eleverna får bra eller ganska bra stöd hemifrån.

– Vi måste uppmuntra föräldrar att inte sluta läsa med sina barn. Skolan har en viktigt roll, men kan inte göra allt. Hemmet har en viktig roll för läsningen, som ju är så viktig för både skolan och hela livet, säger Bo Jansson.

I mars presenterade regeringen ett nytt kunskapsmål för skolan som innebär att alla elever ska kunna läsa och förstå enklare texter efter årskurs ett.

Är det ett rimligt mål?
– Då krävs det verkligen att extra stöd sätts in väldigt tidigt. Vi tror att det är bra med en bedömning redan i årskurs ett, det ökar möjlighet att tidigt upptäcka de elever som behöver extra hjälp. Men sedan krävs det att stödet också ges, säger Bo Jansson. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm