metta2
Foto: Ulla Lemberg

Rektorer vill ha mer reglerad arbetstid

Mer samarbete mellan lärare och en bättre lärarutbildning. Detta tillsammans med mer reglerad arbetstid krävs för att höja resultaten i svenska skolor, enligt en ny rapport från SKL.

Skolan är bra men måste bli bättre, är kontentan av en ny rapport från SKL, Sveriges kommuner och landsting. Rapporten bygger på en enkät bland 1300 rektorer samt information från bland annat SCB, Skolverket och OECD.
I snitt har en skolklass under 24 elever i grundskolan och något högre i gymnasie-skolan, enligt rapporten. I undervisningsgrupperna är antalet elever per pedagog under 24 eftersom man i många skolor, 9 av 10, arbetar med flera pedagoger tillsammans i en och samma klass. Rektorerna listar i enkäten vad som behövs för att höja resultaten i skolan. Mer samarbete mellan lärare och en bättre lärarutbildning ges högsta prioritet av 82 procent av de tillfrågade.Därefter prioriterar 60 procent förbättrad kompetens hos lärarna. Den tredje viktigaste ingrediensen för förbättrade resultat är en omfördelning för mer reglerad arbetstid, enligt 41 procent av rektorerna.

Det är två månader sedan årets avtalsrörelse var slut för lärarnas del och Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, är förvånad att SKL åter sätter fokus på lärarnas arbetstid.

– Det är inte arbetstidsmodeller som gör att eleverna når högre resultat. Det är bättre att ha fokus på arbetsmodeller. Jag vet vad våra medlemmar vill och det är att arbeta i skolan när eleverna är där, säger Metta Fjelkner och fortsätter:

– Att rektorerna vill reglera mer är inget nytt. Det har de ju gått ut med i debattartiklar med mera.

Kommentera