Nätetik

Så kan lärare hantera smygfilmande elever

Hur ska man som lärare möta fenomenet Periscope, där lärare smygfilmas och filmen läggs ut på nätet? Pedagogikforskaren Marcus Samuelsson tror inte på förbud.
– Det är jätteviktigt att jobba förebyggande. Man måste prata nätetik med eleverna och man ska absolut inte vänta tills det redan hänt.

Elever som smygfilmar sina lärare och sänder live via appen Periscope diskuteras en hel del i olika lärarforum. Fenomenet med filmade lärare har varit på tapeten tidigare, det nya är att filmen nu visas i realtid, inte sällan följt med en uppmaning av typen, ”får jag 20 likes ska jag se till att läraren slänger ut mig”. Risken att bli filmad väcker förstås obehag hos många. Så hur ska man som lärare förhålla sig till problemet?

Marcus Samuelsson är docent i pedagogik vid Linköpings universitet med ledarskap i klassrummet som sitt huvudområde . Han tror inte på förbud.

– Nej, det tror jag snarare triggar eleverna att testa. Förbud och sociala medier rimmar dåligt, det tror jag många barn och ungdomar lärt sig via sociala medier. Jag har tittat runt lite bland dem som diskuterar Periscope och de flesta verkar eniga om att förbud inte är vägen att gå, säger han.

Istället lyfter Marcus Samuelsson vikten av att arbeta förbyggande och att som vuxen bli en del av de världar där barn och ungdomar rör sig.

– Om man jämför med när jag var barn på 1970-talet så tillåts barn och unga idag skapa sig en egenvärld, genom sociala medier och internet. Det är färre vuxna som har inflytande över det som påverkar deras vardag och barnen lämnas i högre grad att själva skapa normer och sociala konventioner. Det behövs fler vuxna som blir en del av barnens egenvärldar, och förstår hur de påverkas. Då blir det lättare att diskutera sådana här fenomen.

Som lärare måste man lyfta frågor om nätetik och fråga eleverna om vad som händer i deras värld, säger han.

– Jag skulle fråga, känner ni till det här med livestreaming. Eleverna kommer med all säkerhet ha massor att berätta. Då kan man diskutera utifrån det. Fast jag själv håller på en del med sociala medier så lär jag mig nya saker av de 12-, 13-åringar som jag träffar. Så tror jag att det är för de flesta vuxna.  Barn och ungdomar är tekniskt mer orienterade än oss men vi har djupare erfarenhet och kan på så sätt bidra till en diskussion om möjligheter och begränsningar.   

Marcus Samuelsson betonar att man ska ta diskussionen redan innan något faktiskt hänt.

– Man har allt att vinna på att jobba förebyggande och kunna visa på att man har en strategi, en medvetenhet. Om det dyker upp frågor från föräldrar om fenomenet, till exempel.

Själv skulle han välja att vara mycket tydlig gentemot eleverna med hur det skulle kännas för honom att bli filmad.

– Jag utgår ifrån att de allra flest barn och unga är kompetenta att avgöra vad som känns rätt och rimligt. Jag skulle förklara vilket viktigt sammanhang undervisningen är och berätta för eleverna hur jag gör allt jag kan för att motivera, stötta och få dem att utvecklas. Jag tror att de allra flesta lärare har en så god och nära relation till eleverna att de skulle dra sig för att äventyra den relationen, genom att smygfilma.

Men om det ändå händer?

– Då måste det finnas stödstrukturer på skolan för att hjälpa läraren. Det är så klart en väldigt utsatt situation. Man måste titta på hur detta kunde hända, vad som ligger bakom. Man måste prata med eleverna och kanske koppla in elevhälsan och utifrån det titta på vilka åtgärder som behövs för att få till en undervisningssituation där det inte händer igen.

Har man i skolan den kunskap som behövs för att faktiskt kunna arbeta förebyggande?

– Svår fråga. Men jag tror att det finns en medvetenhet hos lärare att de här frågorna är jätteviktiga. Många försöker nog hålla sig uppdaterade, följer diskussioner i sociala medier och har en hel del kunskap. Samtidigt har man ju som lärare så mycket annat som man också måste fokusera på. Och då blir kanske sociala medier och nätetik bortprioriterat. Det är förståeligt, samtidigt som det gör att man kanske blir överraskad när nya saker dyker upp.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm