asa_tegsten
Foto: Privat
Matematikbiennalen 

Skönlitteratur som resa i matematiken

Genom högläsning av skönlitteratur fångar matteläraren Åsa Tegsten de svagare högstadieeleverna och utmanar de avancerade.

”Robert hatar matte. Men så får han påhälsning av Sifferdjävulen, en liten gubbe med magisk käpp. Plötsligt är matematiken lika magisk som gubbens käpp. Robert lockas att forska vidare, och slår matteläraren med häpnad.”

Så presenteras boken Sifferdjävulen av förlaget. Åsa Tegsten fick syn på den i en museishop, köpte med den hem, läste och insåg att den skulle gå att använda i undervisningen.

Hon är lärare sedan femton år tillbaka och undervisar i matematik, biologi och teknik på Helenelundsskolans högstadium i Sollentuna.

– På skolan pratar vi mycket om språkutvecklande arbetssätt och att barn och unga läser för lite. Jag fick några kollegor med mig att testa det här, och vi har fortsatt sedan dess, säger hon.

Åsa Tegsten läser högt ur boken för eleverna i klass 7. Ibland dyker det upp ett matematiskt problem i texten som gör att hon stannar upp och låter eleverna klura innan hon läser vidare. Andra gånger läser hon klart först och startar upp aktiviteter efteråt.

Varje natt kommer Sifferdjävulen i boken tillbaka till Roberts drömmar med nya matematiska problem och funderingar som de reder ut tillsammans.

– Boken förmedlar fascination för talen och matematiken, och får eleverna att tänka ”vad händer om man gör si eller så”. Det är en spännande historia och bra matteinnehåll. Vissa elever tycker att den är jättebarnslig medan andra kan längta till nästa högläsningspass. Men båda grupperna kommer ihåg matematiken bättre efteråt, säger Åsa Tegsten.

Går du inte miste om en del tid när du läser?

– Jag offrar ingen tid. Det här är ett verktyg i min undervisning, och bara en fördel. Det ger vinster på alla plan. Man får med sig de lite svagare eller ointresserade eleverna, samtidigt som böckerna kan utmana de som behöver det.

En annan fördel Åsa Tegsten lyfter fram är omväxling. Matematikundervisningen är områdesstyrd och man jobbar ofta intensivt en period med en typ av problem, sedan byter man till nästa.

– Att lyfta in boken med jämna mellanrum erbjuder ett andrum i en sådan period där eleverna får tänka på något annat. Jag försöker jobba med böckerna en halvtimme i veckan, inklusive läsning och aktiviteter, men i praktiken blir det lite mindre.

Sifferdjävulen är redan från början skriven i syfte att inspirera till matematik, och den är skriven på ett sätt som Åsa Tegsten tycker passar bra i årskurs sju. Men hon använder rent skönlitterära böcker också.

I årskurs nio läser hon ur Yoko Ogawas roman En gåtfull vänskap. Den handlar om en ung kvinna som jobbar som hemhjälp hemma hos en äldre matematikprofessor. I en olycka drabbas han av en hjärnskada och kan bara minnas de senaste åttio minuterna av sitt liv. En varm vänskap växer fram mellan dem, och även mellan kvinnans tioårige son och professorn, som introducerar dem båda för matematikens värld.

– Den lämpar sig för högläsning eftersom den kan vara svår att läsa för eleverna. Som lärare får man leta lite mer efter matematikinnehållet, men det finns där. En hel del svår matematik, för de som behöver en utmaning.

Åsa Tegsten föreläser om metoden under Matematikbiennalen i Karlstad den28-29 januari. Den som vill veta mer kan även besöka hennes och kollegan Hans Strömbergs webbplats där de samlar information om litteratur i matematikundervisningen. Där kan du även ladda ner klassrumsövningar skräddarsydda för Sifferdjävulen och En gåtfull vänskap.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm