slojd_inger

Inger Möller Degerfält

| Foto: Åsa Larsson
SETT-mässan

Syr ihop slöjd och IT

Vad har man för nytta av IT i slöjdundervisningen? En hel del enligt Inger Möller Degerfält, textillärare och grundare av slojd.nu. Hon använder datorn på ett sätt som ger avlastning för läraren och oändliga möjligheter till repetition för eleven.

”Slöjd + dator = sant!” hette ett av seminarierna under SETT-mässans första dag, där textilslöjdsläraren Inger Möller Degerfält berättade om hur hon använder sig av digitala verktyg i sin undervisning. Allt började när hon i början av 1990-talet arbetade i Rosengård i Malmö och undervisade elever som hade svårt att förstå vad hon sa.

– Jag började filma mina genomgångar. Jag filmade mina händer och så kunde eleverna sitta på sina platser och se vad jag gjorde på en TV-skärm och göra likadant. Då såg alla precis lika tydligt och kunde hänga med, berättade hon vid föreläsningen.

Efterhand blev antalet filmer fler. Nu driver Inger Möller Degerfält slojd.nu och är producent för Slöjdlexikon och Slöjdportfolio, två digitala verktyg för den som undervisar i slöjd. I Slöjdlexikon finns över 1000 korta instruktionsfilmer som visar hur man tovar, stickar, virkar och mycket annat. I Slöjdportfolio, som fungerar för båda slöjdarterna, dokumenterar eleverna det de gjort med text och bild.

– All den kunskap som finns inom slöjd är handburen och är svår att skriva ner på papper. Istället är det läraren som visar. Tidigare fördes kunskapen vidare från mästare till gesäll men en sådan lärartäthet har vi förstås aldrig haft i skolan. Tills nu. Med datorns hjälp har eleven tillgång till läraren hela tiden, säger Inger Möller Degerfält till Skolvärlden.
 
Inger Möller Degerfält menar att den stora styrkan är att hon inte längre behöver lägga så mycket på att visa hur man gör, det visar filmerna. Det har inneburit stor avlastning. Istället kan hon lägga den mesta tiden på att gå runt och diskutera med eleverna och prata om vad och varför.

– Om eleverna missar en genomgång kan de se filmen hemma och de kan gå in i förväg och titta på vad vi ska göra nästa gång. Och om mamma och pappa frågar vad eleverna gjort på slöjden så kan de logga in och visa. Det är inte alla föräldrar som vet vad karda och tova är.

Och för eleverna innebär tillgången till filmerna att de kan se genomgången hur många gånger de vill och behöver. 

– Det är klart att jag går runt till eleverna hela tiden. Men ser jag att någon sitter och syr zick-zacken helt fel då kan jag be dem titta på filmen igen. Och eleverna är ju smarta, de förstår att det går fortare att titta på filmen i datorn istället för att vänta på min hjälp. 

I sin portfolio samlar eleverna sina alster. Enligt Lgr 11 ska eleverna redovisa sina arbeten med text med text och bild och då ska man göra på enklast möjliga sätt, menar Inger Möller Degerfält.
 
– Och med en surfplatta är det busenkelt. De tar bilder och skriver och så är det klart.

Vilka är de största vinsterna att ta hjälp av IT i undervisningen?
– Avlastningen. Med Slöjdlexikon får läraren hjälp att visa hur eleverna ska göra. Och med en digital portfolio lägger elever in det de gjort själva och läraren får all dokumentation samlat på ett ställe. Det blir också väldigt tydligt för eleverna vad de gjort, de får koll på sin inlärning och det blir tydligt hur de utvecklas och lär sig mer och mer.

Mer information om Slöjdlexikon och Slöjdportfolio finns på www.slojd.nu

Kommentera