Hur många elever kommer att dyka upp i morgon?

Som en rapport från en annan tid och en annan arbetsplats än min försöker jag få en överblick av vardagen just nu. Det känns som en rapport från den röda zonen direkt ur en film, fast det är yrkesverkligenheten just nu.

Förra veckan skrev jag ”När kommer jag skicka hem min första elev?”

En vecka senare funderar jag istället: Hur många elever dyker upp i morgon? Över 200 frånvaroanmälda elever idag och 35 kollegor är sjukanmälda.

Jag hade väl aldrig i min vildaste fantasi för en vecka sedan kunna ana att det skulle bli så här på så kort tid. Sådana siffror känns ofattbara. Bara hos oss på vår skola, en av säkerligen 300 skolverksamheter som finns i Stockholmsområdet, är över två hundra elever frånvaroanmälda.

Några av oss är fortfarande kvar och jobbar, skolledningen jobbar febrilt för att fortsätta driva en fungerande verksamhet som ger kontinuitet och trygghet för de som kan komma. Vi kollegor på golvet hoppar in och fyller de luckor som behöver fyllas för att verksamheten ska vara igång. I morgon är det säkert någon av oss som måste göra det enda rätta i att stanna hemma för att vi inte känner oss pigga.

På de pass som vi bedriver uppmanas vi att förbereda eleverna för en eventuell situation där undervisningen inte kommer att bedrivas i skolan utan på distans.

Träna på att lämna in uppgifter digitalt, lära sig att hitta material online och försöka förstå hur man kan delta i en videochatt.

Kommer det vi tränar på att behöva användas? Det vet vi inte.

Lite som i ett vakuum går dagarna. Eleverna undrar om skolan kommer att stängas? Vi vuxna har inga egentliga svar utan hänvisar till beslut som tas där vi inte är. Lektioner startar, lektioner slutar. Vi för närvaro i en just nu ständigt sinande skara elever.

Mitt i allt detta så har vi på mindre än en vecka ändå hittat en vardag. Ett mejl på eftermiddagen med en förhoppningsvis genomförbar plan hur morgondagen kommer att se ut. Allt med en tydlig reservation inskriven. Allt kan ändras på kort tid. Håll koll på tjänstetelefonen och mejlen.

Hur många elever kommer att dyka upp i morgon?

Kommentera
Karin Boberg
Karin Boberg

Karin Boberg är lärare i SO på Glömstaskolan även förstelärare i ledarskap. Undervisar även vid Södertörns högskola, föreläser i olika sammanhang och författare två böcker med en tredje på gång. Skriver även på den egna bloggen karinbyggerundervisning.com

Karin har arbetat som SO- lärare sedan 2003 både inom den privata och kommunala skolvärlden. Hon även varit fackligt engagerad och föreläst för  lärarstudenter och nyexaminerade lärare hur de ska få en bra start i yrket. Karin har även jobbat som skolledare.

Karin bloggar om skolvardagen från ämnesarbete och anpassningar till de små detaljerna som får undervisningen flyta och de funderingar som yrkesvardagen ger.

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm