Vi lärare är värda bättre!

Med endast några veckor kvar av höstterminen närmar vi oss slutet på ett år som inte varit något annat likt. Coronapandemin har kastat sin mörka skugga över samhället och skakat om hela vår tillvaro. Och vad som väntar efter årsskiftet är det ingen som vet.

Men det finns många lärdomar som vi kan ta med oss från det gångna året. Framförallt måste rektorer och huvudmän lyssna på oss lärare och studie- och yrkesvägledare och ta vår oro på allvar. Vi måste känna oss trygga med de åtgärder som sätts in, och det måste säkerställas att Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan efterlevas även i skolan. För skolan måste ses som vilken annan arbetsplats som helst. Lärarna måste exempelvis kunna arbeta hemma i mycket större utsträckning. Det är helt orimligt att vi ska trängas i små personalrum och utföra arbete på plats som precis lika gärna kan göras hemifrån. Var finns logiken i det?

En rykande färsk undersökning från Lärarnas Riksförbund visar att en tredjedel av de tillfrågade skyddsombuden är missnöjda med de coronaåtgärder som skolorna genomförde inför höstterminen. Och närmare hälften svarar att lärare stressar mer, för att hinna med att ta igen kunskapstappet från i våras, inom ordinarie arbetstid. Bara ett fåtal lärare säger att det tillförts extra resurser för allt merarbete, eller att de har kompenserats för arbete som utförts på fritiden. Det är oacceptabelt!

Vi lärare och studie- och yrkesvägledare tar vårt ansvar. Men det måste även våra arbetsgivare göra. Oavsett pandemi eller normalläge så vilar det ett stort ansvar på kommuner och friskolor att se till att lärarna har en hållbar arbetssituation. Det har vi utlovats via kollektivavtal. Verkligheten är i stället att utvecklingen går åt fel håll och nästan alla lärare vittnar om en ökad arbetsbörda. Det håller inte. 

Snart ska vi teckna nytt avtal med Sveriges kommuner och regioner, SKR, men vår erfarenhet av tidigare avtal säger att det inte finns garantier för att det vi avtalar om faktiskt också genomförs i alla kommuner. Därför kräver vi att staten tar över huvudmannaskapet för svensk skola. Lärarnas arbetsmiljö är alldeles för viktig, både ur ett individ- och ett samhällsperspektiv, för att lämnas åt kommunernas godtyckliga välvilja.

Under det gångna året har också frågan om skolans likvärdighet kommit allt mer i fokus. Flera stora och viktiga utredningar har lämnat sina förslag och samstämmigheten kring kravet på en likvärdig skola är stor. Återigen kan jag konstatera att Lärarnas Riksförbunds krav om ett förstatligande av skolan är rätt väg att gå. En statlig skola är en förutsättning för att förbättra lärarnas villkor och samtidigt ge eleverna större möjligheter att faktiskt lyckas med sin skolgång. 

Den rådande pandemin är långt ifrån över, men låt oss hoppas att situationen ändå ljusnar under det kommande året så att vi får tillbaka arbetsglädjen och möjligheten att bedriva undervisning på bästa sätt. Det är både vi lärare och våra elever värda! 

Svante Tideman, 1:e vice ordförande, Lärarnas Riksförbund

  • Ledare i Skolvärlden #9 2020
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm