natmobbning-712
Foto: Rebecca Elfast

”Lärarna har kompetensen”

Elaka sms, taskiga kommentarer och utanförskap som vardag. Vartannat barn mellan 12 och 16 år uppger att de blivit utsatta för kränkningar på nätet. Men knappt hälften tar hjälp av en vuxen. Friends ger tips på hur lärare kan stötta elever.

Friends nätrapport 2013 är en kartläggning kring vad som skapar trygghet och otrygghet på nätet för barn och ungdomar. Rapporten visar också att endast hälften av de som utsätts för nätmobbing skulle ta kontakt med en vuxen för att få hjälp. Samtidigt skulle var åttonde vuxen mer än gärna prata och stötta barnen om de bara kände till problematiken.

– Den digitala mobbningen har ökat explosionsartat de senaste åren. Vi måste vara medvetna om att all form av mobbing hänger ihop. Det som sker på skolgården följer idag med hem och fortsätter på nätet. Här måste vi som vuxna vara vaksamma, säger Metta Fjelkner, förbundsordförande på Lärarnas Riksförbund.

Sex av tio unga menar att det skulle kännas bättre om det fanns stöd från en vuxen hemma eller i skolan efter att ha blivit utsatt för kränkningar på nätet. Friends uppmanar nu alla vuxna att engagera sig i barn och ungdomars nätvanor för att få bukt med problemet.

– I akuta fall handlar det alltid om att agera, ingripa och utreda. Att finnas där och stötta. Men att prata om hur vi är mot varandra på nätet har en förebyggande effekt. Vi måste också engagera oss i vad de unga gör på nätet. Det här är ett socialt problem och här har lärarna redan den kompetens som behövs för att hantera situationen, säger Olle Cox, nätexpert på Friends.

Friends lanserar i och med rapporten fem principer för ett schysstare klimat på nätet (från sidan 20 i rapporten). Det är handfasta tips för hur man som barn och vuxen kan agera för att minska risken för kränkningar på nätet.

Så kan du som lärare bidra till ett schysst klimat på nätet

Prata om det!
Genom att prata om det som händer på nätet kan du skapa förutsättningar för ett nät fritt från kränkningar. Prata om det positiva, det negativa och det neutrala. Undvik inte ämnet, även om det känns jobbigt. Ge en rättvis bild av hur det faktiskt ser ut.

Sociala relationer
Kränkningar på nätet handlar om sociala relationer. Här är det du som vuxen som är expert. Prata om hur man är mot andra på nätet och hur eleverna ska göra om de blir kränkta. De vill även att vuxna förklarar vad som gör en sida seriös eller oseriös. Här behöver du läsa på!

Visa att du bryr dig!
Om du visar intresse för vad de unga gör på nätet ökar viljan att lyssna på det du säger. Det blir också lättare för eleverna att berätta för dig när något väl händer. Ta reda på vilka forum och siter som är populära. Skapa konton i olika sociala medier för att ta reda på hur det fungerar. Om du kör fast, fråga gärna eleverna själva. Gör det till en gemensam aktivitet.

Undvik att snoka
Att spionera och snoka är inte populärt, varken hos barn eller vuxna. Respektera elevernas behov av eget utrymme. Om du snokar och spionerar kan tilliten påverkas och chansen att de anförtror sig till dig när något händer minskar.

Barn gör som vi gör – inte som vi säger
På nätet är det ofta vuxna som kränker varandra. De unga tar lätt efter vårt beteende. Skriv aldrig kränkande, nedlåtande eller destruktiva kommentarer. Vill du kritisera – var konstruktiv. Ser du någon som kränker en annan, var den som säger stopp. Det är upp till dig att vara en person som eleverna vill ta efter.

Sätt gränser – genom dialog
Det finns inget rätt eller fel när det kommer till användning av nätet. Anpassa gränserna efter elevernas förutsättningar och behov. Prata också om var gränserna för vad som är kränkande på nätet går. Prata om vad som är offentligt och vad som är privat. Som lärare fungerar du som en guide, inte en väktare som sätter upp förbud.

Stötta
Blir någon kränkt på nätet så ska du finnas där och stötta på ett sätt som känns bra för eleven. Förklara att kränkningar aldrig är okej och ta reda på vad som hänt, hur länge det pågått och vilka som är inblandade. Glöm inte bort att även den som kränkt andra behöver stöd och hjälp. 

Allt hänger ihop
Blir man kränkt på nätet blir man det ofta även i skolan. Samarbeta med föräldrarna och dela på ansvaret för att hitta gemensamma lösningar.

Reagera!
Om en elev känner sig kränkt måste skolan reagera. Det gäller även vid kränkningar på nätet. Oavsett när kränkningen inträffat påverkar den elevens skoldag. Ingrip, utred, kontakta föräldrar, skapa åtgärder och bedöm vad som ska göras härnäst. Precis som vid vilken annan typ av kränkning som helst.

Håll dig lugn
Att bli arg och agera i affekt fungerar sällan. Genom att hålla dig lugn ökar chansen att eleven fortsätter att komma till dig i liknande situationer. Eleven behöver ditt stöd, inte din ilska.

Källa: Friends

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm